23948sdkhjf

Lastebiler har gjort skade for millionbeløp i tunneler i år

Transport av maskiner er en gjenganger når tunnelutstyr blir skadet. Skadene som er påført tunneler på Østlandet hittil i år dreier seg om millionbeløp

TRAFIKK OG UTEKONTROLL: Denne uken var det en ny hendelse i Granstunnelen på Rv. 4, og Statens vegvesen fortviler nok over fenomenet til å be sjåførstanden om å skjerpe seg.

- Det er alltid føreren av kjøretøyet som har ansvar for at lasta ikke er for høy, og at den er forsvarlig sikret, understreker vegvesenet.

Problemstillingen bør være enkel å unngå. Høydebegrensninger på vegnettet finnes i Statens vegvesens digitale Vegkart. Ute på vegen er maks tillatt kjøretøyhøyde skiltet før tunnelene, og høydebegrensningene blir gjentatt på høydeanvisere i tunnelåpningene.

Maskintransportører verstinger

Ifølge Statens vegvesen er transport av maskiner er en gjenganger når tunnelutstyr blir skadet.

- Det skjedde i Granstunnelen på riksveg 4 på Hadeland denne uka. Der kom en spesialtransport borti en høydeanviser, kabelbruer og annet utstyr på vei gjennom tunnelen. Det resulterte i at det ene tunnelløpet måtte stenge til reparasjonene var utført, forteller seksjonsleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.

Ikke bare er det dyrt å reparere tunnelutstyr som høydeanvisere, vifter, kabelbruer og overvåkingskameraer som er kjørt ned av for høyt lastede vogntog, medtrafikanter som befinner seg i nærheten når uhellet er ute, blir utsatt for stor fare.

Stor sikkerhetsrisiko

– For eksempel kan en nedkjørt høydeanviser som blir hengende fra tunneltaket og ned mot vegbanen, være ei dødsfelle hvis den treffer frontruta på en personbil som kommer kjørende i 80-100 km/t, avslutter Stensrud.

Kilde: Pressemelding Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062