23948sdkhjf

Trollet i esken: Er Vlantana tilbake i Norge som NUF under nytt navn?

I desember i fjor ble det opprettet et norsk utenlandsk foretak (NUF) med navnet D4DXpress. I en artikkel dag antyder FriFagbevegelse.no langt på vei at dette er Vlantana i ny ham.

NÆRINGSLIVSKOMMENTAR: Transportselskapet Vlantana Norge AS ble meldt konkurs 29. april i fjor. Selskapet  ble etablert i Norge i 2012, og var etter det vi forstår et heleid datterselskap av Vlantana i Litauen.

Vlantana Norge hadde først seks år med eventyrlig suksess - blant annet mange ganger gasellebedrift i Dagens Næringsliv. Og så kom det to vonde år til slutt. I dag venter fortsatt 52 tidligere ansatte sjåfører på avgjørelse i retten etter millonsøksmål for underbetaling.

Man skulle tro det var den endelige slutten på det eventyret - men det er et eventyr som de siste årene har vist seg å ha minst like mange mutasjoner som en annen liten rakker vi er ganske lei av i dag.

Kontakterson er adm.dir i Vlantana

Dokumentasjonen FriFagbevegelse har gravd fram - og det er en høyst Vlantana-kyndig journalist som står med byline - antyder svært langt på vei at D4DXpress er "nye" Vlantana.

På bedriftens ryddige hjemmeside, den er publisert på litauisk, svensk og norsk, kan vi lese at også D4DXpress ble etablert i 2012.

Bedriften har adresse i Vilnius, og på proff.no kan vi lese at bedriftens kontaktperson er Tomas Stonys, som ifølge FriFagbevegelse er administrerende direktør for Vlantana i Litauen.

FriFagbevegelse ramser opp flere ganske tydelige signaler om at D4DXpress er Vlantana i ny ham - ikke minst at D4DXpress tidligere het Vlantana Spedition.

- Ville blitt forbanna

Problemstillingen rundt Vlantana i Norge er massive tegn på urent trav, med påfølgende omdømmetap og konkurs. 

Som FriFagbevegelse skriver: "Både Statens vegvesen, Arbeidstilsynet, Skatteetaten, politiet og uavhengige revisjoner utført av oppdragsgivere kom til samme konklusjon - det har foregått systematisk manipulasjon av timelister og vesentlig underbetaling av sjåfører som har vært ansatt i bedriften."

Til nettstedet setter Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) følgende merkelapp på problemstillingen med "new wrapping":

– Hvis jeg intetanende hadde kjøpt transporttjenester hos dette selskapet for så å finne ut at det egentlig var Vlantana, hadde jeg blitt forbanna, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), til FriFagbevegelse.

Opphav og kilder: FriFagbevegelse.no, proff.no, d4dxpress.com, tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109