23948sdkhjf

Snudde Hesselberg-skuta i løpet av et halvt år

Det siste halve året har den nye ledelsen endret kursen radikalt. Det har resultert i en økning i antall solgte maskiner med hele 65 prosent.

Det kan selvsagt leses som selvskryt, men janteloven får bare slappe av litt, så tar vi med denne gladmeldingen fra en av Norges største importører av anleggmaskiner.

Hesselberg Maskin AS, som holder til på Frogner i Lillestrøm kommune, er en av anleggsbransjens største maskinleverandører med en omsetning på 800 millioner kroner og 150 ansatte. Men de siste årene har selskapet slitt i motbakke.

Snuoperasjonen

I september i fjor ble Odd Sund ansatt som ny administrerende direktør.

Han satte i gang en snuoperasjon som nærmest kan beskrives som eventyrlig, står det i pressemdlingen. Sund fikk i februar i år også med seg Hans-Petter Finsen på Hesselberg-laget som ny leder av service og ettermarked, og sammen med resten av staben i Hesselberg Maskin AS har duoen greid å endre kurs og snu skuta helt.

Bilde over: Snuoperasjonen handlet om stram struktur, lokal forankring, økt kompetanse og først og fremst fokus på kunden og hele kundereisen, forklarer administrerende direktør Odd Sund.

Ordrereserve økt med 30 mill

– Ja, nå har vi virkelig fått opp dampen. Sammenligner vi de fire første månedene i 2020 og de fire første månedene i 2021, så har ordrereservene økt med over 30 millioner kroner. Regner man i antall solgte maskiner så er veksten i samme periode på 65 prosent, forteller Hesselberg-direktøren som påpeker at "hestekuren" har gått ut på stram struktur, lokal forankring, opprettelse av regionkontorer,  økt kompetanse og fokus på hele kundereisen.

Og forklaringen fra leder-duoen er samstemt

– Det handler om stram struktur, lokal forankring, økt kompetanse og først og fremst fokus på kunden og hele kundereisen, forklarer de.

Bilde over: På mange måter anser vi nå oss selv mer som en samarbeidspartner enn som en leverandør, sier leder av service og ettermarked; Hans-Petter Finsen(t.v.), her sammen med markedskoordinator; Ida Elise Myklegård og administrerende direktør; Odd Sund.

– Noe av det aller første vi gjorde var å flytte mye mer ansvar ute i regionene. Så vi opprettet fire nye regionkontor med fire ledere. – Dette gjorde vi for å øke tilgjengeligheten, komme nærmere kunden og sørge for at beslutningene ble tatt lokalt av de som kjenner kundene og området best, forklarer service- og ettermarkedssjef Hans-Petter Finsen.

Kilde: Pressemelding fra Hesselberg Maskin

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079