23948sdkhjf

Container-boost: Oslo Havn utvider med tre heftige stablekraner

Containerhavnen på Sjursøya i Oslo er designet for maksimalt 13 stablekraner med en kapasitet på 450.000 TEU. De første åtte ble tatt i bruk i 2015 og med tre nye kommer kapasitetsutnyttelsen nå opp i 85 prosent.

De tre nye elektriske RTG-kranene (Rubber Tyred Gantry Crane) er blitt bygget på Kalmars fabrikker i Taicang og Jingtsu, litt utenfor Shanghai i Kina, og ankom Oslo sist lørdag. De ble transport ferdig montert og kunne settes i drift straks de var blitt løftet i land og testet.

De elektriske stablekranene går på gummihjul og brukes til å samle containerne i store containerstacker i bakområdet på terminalen. De 28 meter høye og 161 tonn tunge kranene er viktige for å optimalisere areal og operasjon fordi en konsentrerer containerne på et begrenset område som betjenes effektivt med minst mulig utstyr. De leveres klare for fjernstyring når operatøren Yilport Oslo velger å ta det i bruk. De kan også styres manuelt fra en førerkabin, opplyser Oslo Havn.

Les også: Oslo Havn utvider med tre RTG-kraner

– Dette er en trinnvis, planlagt utvidelse som er nødvendig for å ta unna volumtopper og kunne håndtere fremtidig vekst, sier teknisk direktør i Oslo Havn, Svein Olav Lunde. Foto: Hans Kristian Riise, Oslo Havn

30 prosent vekst i containertrafikken

– Containerterminalen er designet for maksimalt 13 stablekraner med en kapasitet på 450.000 TEU. Vi startet i 2015 med åtte helelektriske RTG-kraner. Når vi nå utvider med ytterligere tre kraner får vi 85 prosent kapasitetsutnyttelse, sier Svein Olav Lunde, teknisk direktør i Oslo Havn. Han legger til at dette er en trinnvis, planlagt utvidelse som er nødvendig for å ta unna volumtopper og kunne håndtere fremtidig vekst.

Containertrafikken til Oslo har de siste årene økt med nærmere 30 prosent og andelen gods med europeisk opprinnelse har nær doblet seg. Dette har bidratt til vesentlig godsoverføring fra vei til sjø. De siste års økning er estimert til årlig å erstatte 25.000 trailere på veiene fra kontinentet.

På vei mot nullutslipp

Oslo Havn eier terminalen og infrastrukturen og er ansvarlig for investeringene som gjøres i takt med økte krav til effektivisering og et mål om å bli verdens første utslippsfrie havn. Oslo Havn fikk allerede i 2002 verdens første elektriske stablekraner på hjul. Containerterminalen har også noen av verdens mest stillegående og utslippsfrie containerkraner. Yilport Oslo som opererer terminalen har allerede elektriske trucker er på plass og neste skritt er elektriske terminaltraktorer. Etter det gjenstår anskaffelse av elektriske reach stackers før terminalen kan defineres som en nullutslippsterminal.

Kilde: Oslo Havn

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078