23948sdkhjf

Jungheinrich endrer strategi: Lanserer sin første rendyrkede AGV

Jungheinrich har foretatt en dramatisk endring i sin AGV-utvikling: Fra tidligere å ha automatisert manuelle trucker har produsenten nå utviklet sin første rendyrkede AGV. Resultatet er mindre fotavtrykk, høyere sikkerhet og bedre interaksjon.

Den globale trenden har lenge vært klar: Høyere krav effektivitet i kombinasjon med stadig større utfordringer med å rekruttere truckførere har bidratt til at autotrucker, eller AGV-er om du vil, overtar mer og mer av truckmarkedet.

Tilbydere av slike kan enkelt deles inn i to kategorier: Kampen om markedet står mellom de rendyrkede AGV-leverandørene og de tradisjonelle truckprodusentene som for noen år siden konstaterte at de snarest måtte komme seg inn på dette segmentet for å kompensere for sviktende salg av deres manuelle trucker.

Samme feil som bilbransjen?

I sin iver etter raskt å komme inn på AGV-markedet gjorde kanskje de tradisjonelle truckprodusentene samme feil som enkelte bilprodusenter gjorde da Tesla festet grepet på elbilmarkedet: De tok utgangspunkt i sine etablerte modeller hvor nærmest bare forbrenningsmotoren og drivstofftanken ble byttet ut med en elektrisk drivmotor og batteri. Det gikk som kjent ikke særlig bra. Først da de utviklet rendyrkede elbilmodeller fra bunnen av klarte de utvikle modeller som imøtekom kundenes krav.

Les også: Brynild Gruppen: Banansjokolade med trøkk

Da Jungheinrich begynte å lansere sine første AGV-er var et av hovedargumentene at de nettopp var basert på manuelle trucker – underforstått at det i seg selv var et kvalitetsstempel. Samtidig ble det tydelig markedsført at de kunne betjenes manuelt dersom automatikken skulle svikte. I praksis viste det seg imidlertid at det svært sjeldent var tilfelle og når de ble kjørt manuelt endte det flere ganger med at sensorer og andre påmonterte automasjonskomponenter ble kjørt i stykker.

På samme måte som at Tesla og de andre rendyrkede elbilprodusentene fullstendig overkjørte e-Golf eller hva det måtte være for noen år siden, domineres AGV-markedet fortsatt av spesialistene. Her i landet har finske Rocla lenge hatt en svært sterk posisjon og den senere tiden har spesielt svenske Max AGV levert et stort antall. Truckleverandørene som er medlem i Maskingrossisternes Forening leverte i løpet av første kvartal i år bare to AGV-er og i hele fjor ble det bare levert én…

Produktsjef Manuela Schmidbauer, opplyser at den nye EKS 215a er mer kompakt, sikrere, kraftigere og mer brukervennlig. Skjermdump fra digital pressevisning

Revurderer hele AGV-strategien

Etter å ha revurdert hele sin AGV-strategi har Jungheinrich nå lansert sin første AGV som fra bunnen av er blitt utviklet som en AGV.

Manuela Schmidbauer, produktsjef for nye EKS 215a, opplyste under den digitale presseintroduksjonen at den er mer kompakt, sikrere, kraftigere og mer brukervennlig – alt basert på produsentens omfattende kartlegging av kunders behov og forespørsler.

Den nye høytløftende plukktrucken i AGV-utførelse er bygget på et helt nyutviklet og kompakt chassis som er 85 mm smalere og 131 mm kortere og enn dagens modell. I tillegg skal et nytt beskyttelsesfelt ha bidratt til at det virtuelle fotavtrykket er blitt redusert med opptil 200 mm. Det skal gjøre det enklere å integrere trucken i eksisterende lagerlayout og gi den nye bruksområder, også inne i reolganger.

De to sensorene som genererer beskyttelsesfeltet 360 grader rundt trucken er for øvrig nå blitt plassert under trucken og på den måten sparer man ytterligere plass i tillegg til at de er godt beskyttet.

Løfter tyngre

Den maksimale løftehøyden på 6.000 mm er uforandret, men til gjengjeld er løftekapasiteten i den høyden økt med 40 prosent til 700 kilo. I tillegg er masteutvalget blitt økt fra fire til ni hvilket gjør det enklere å spesifisere AGV-en til det aktuelle bruksområdet.

Trucken er utstyrt med Li-Ionbatterier og Jungheinrich har valgt å gå ned fra 48 til 24 volt. Ifølge produsenten resulterer det i en energibesparelse på inntil 30 prosent i tillegg til raskere lading.

Et nytt grensesnitt skal gi flere muligheter for samhandling mellom operatøren og AGV-en. En berøringsskjerm viser til enhver tid status og eventuelle feil vises i klartekst med forslag til hvordan de kan løses av operatør – inkludert feil som tidligere bare kunne løses av en servicetekniker. Det nye grensesnittet kan også brukes til å definere eller starte manuelle ordreprosesser.

EKS 215a er den første modellen i helt ny generasjon AGV-er som Jungheinrich har under utvikling. Produsenten har svært stort tro på omleggingen og har i betydelig grad oppjustert sine forventninger til AGV-salget de kommende årene.

Kilde: Jungheinrich, Logistikk & Ledelse

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.071