23948sdkhjf

Dieseldødaren: Iveco senker drivstofforbruket igjen - og nå kan du snakke til bilen

Iveco S-way har fått en rekke oppgraderinger. Og ikke bare sparer du diesel, nå kan du snakke til bilen.

NYE LASTEBILER: Det begynner å nærme seg personbiltempo i oppgraderingene på lastebiler for tiden.

Iveco er på farten med en rekke nye saker på langtransportbilen S-Way, en bil som ble lansert for bare et drøyt halvannet år siden.

Så er da også stemmestyring noe vi har lang og broket erfaring med fra personbil. Erfaring fra skribentens 10 år gamle Peugeot er høyst god dag man økseskaft, men i denne sektoren går lysårene fort

Iveco lover følgende med sitt nye Driver Pal-system:

"... sjåføren kan styre kontrollsystemene, Iveco Control Room og alle flåtestyringsfunksjoner ved hjelp av stemmekommandoer helt integrert. Med MyIveco-funksjonen kan man aktivere førerhusfunksjoner, bruke infotainmentsystemet, navigasjonssystemet, sjekke kjøretøyets helsestatus og sin egen score fra kjørestilevalueringen"

Dessuten skal altså Iveco Driver Pal (som kan oversettes som sjåførkompis) "sette sjåfører i kontakt med sjåførsamfunnet og gjør det mulig å utveksle meldinger med andre sjåfører på ruten eller i nærheten av bestemmelsesstedet. Slik kan de dele nyttig informasjon og hjelpe hverandre." Høres nesten ute som god gammeldags radiokommunikasjon.

Senker forbruket med forskjellige tiltak

Når det gjelder Iavere drivstofforbruk, som Iveco angir til tre prosents forbedring, skyldes dette flere forskjellige detaljer og nyheter. Blant annet et nytt motoprogram som tilfredsstiller utslippskravene i Euro VI/E.

Cursor 13-serien er blitt utvidet med to nye motoreffekter, 490 og 530 hk. Effektiviteten på Cursor 11 og Cursor 13-motorene er blitt forbedret gjennom økt kompresjon og ny styring av forbrenningen.

13-litersmotorene kan nå kombineres med nye, høyeffektive enkeltreduserte bakaksler og raskere utvekslingerned til 2,31:1 med dekk med standardprofil. Dette gir lavere motorhastighet på langtransportruter. 

I tillegg kommer ny Eco-modus for det automatiske klimaanlegget, og et nytt aerodynamisk deksel på A-stolpen som skal forbedrer luftflyten rundt førerhuset.

Kilde: Iveco pressemelding

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078