23948sdkhjf

Ny XF og XG og XG+: Snutebil fra DAF og XG med gedigen hytte

Dette blir det aller råeste på markedet! Tøff design, 10 % lavere forbruk, fortsatt speil, men med "digital vision" som option. XG+ setter ny standard i klassen!

NY LASTEBIL: Denne gangen har DAF startet med et hvitt ark...  Vi fikk faktisk se det hvite arket på pressekonferansen - bra humor.

Til gjengjeld har de fyllt opp veldig mange andre ark. Alt er fullstendig nytt på denne hytten, fra den minste skrue og opp. Det er til og med bygget helt ny fabrikk for den (i Belgia).

Og for et resultat! Dette er altså ikke bare en ny bil, men en helt ny plattform for biler i denne klassen. De tre bukkene bruse - ny XF, XG og XG+ - er alle større enn før, og samtidig 200 kilo lettere.

..."extra gigantic"

For de obvservante, bilene har til og med en vindusvisker mindre enn før... Og som et lite stikk til Mercedes - på bilene som leveres med kameraspeil, er kameraene innfellbare. Litt foran der også, altså.

Det klart mest imponerende av de tre nyhete er XG+-utgaven.

Bilen er både lenger foran (16 cm ny snute har alle tre modellene), men også lenger bak i hytta (33 cm på både XG og XG+) og  20 cm høyere (kun XG+). Det er altså snakk om voldsomt mye bedre plass i hytten. Og gamle XF var ikke liten.

Hva bokstavene står for? Det spørsmålet ble stilt på pressekonferansen, og da flirte DAF-sjefene godt. - XG står for "extra gigantic" :) var svaret.

530 fortsatt største valg

På motorfronten er fortsatt 530 høyeste effekt. Den yter nå 2550 Nm i alle lavere gir og 2700 Nm i høyeste gir. Den nye generasjonen med HE40-turboladere forbedrer luftstyringen og styrker DAFs ytelse på lavt  turtall med maksimalt dreiemoment ved 900 o/min selv for PACCAR MX-13-motoren med 390 kW / 530 hk. I tillegg leverer motorbremsen opptil 20 prosent høyere dreiemoment ved lave turtall, som antagelig også er en ny bransjestandard.

Men nei, manuell girkasse kan du glemme. Det er rett og slett ikke aktuelt. - Vi har regnet på det, svarte DAF-folka. - Det hører ikke hjemme på denne bilen.

Dieselredusjonen DAF lover er imidlertid voldsom. Gamle XF har alltid gått snilt - og nå loves altså 10 prosent dieselforbruksreduksjon. Kun 2/3 av forbedringen komemr fra den nye aerodynamiske snuten, resten skyldes en rekke forbedringer i drivlinjen.

Og når vi snakker økonomi: Serviceintervaller er én gang i året og helt opp til 200 000 kilometer Bilen er forøvrig klargjort for både elektrisk drift og hydrogen - når den tid kommer.

De skarpsynte vil se at det fortsatt er konvensjonell p-brems, men elektrisk parkeringsbrems kommer neste år. Det jobbes også med fullelektrisk powerstyring.

Tilgjengelighet og levering?

Salget starter allerede nå, og bilene kommer i serieproduksjon fra slutten av oktober. Trekkvogner med 2 aksler produseres som vanlig først, mer norske biler kommer litt lenger bak i køen. 

Den norske DAF-sjefen Atle Havig har imilderti store forhåpninger til å kunne vise frem bilen alt på Transportmessa i september.

Lanseringsfargen er forøvrig kalt Toscana-gul. Og dagens XF vil fortsett i produksjon paralellt.

Opphav og kilder: DAF pressekonferanse

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078