23948sdkhjf

Dette er Volkswagen T7 Multivan

Volkswagen viser nye Multivan som blir en ren personbil - helelektriske ID.BUZZ Cargo og nye Transporter skal ta seg av varetransporten fremover.

Harald A. Møller AS skal ikke bygge om nye T7 til varebil. For varetransport venter de på den kommende helelektriske ID.BUZZ Cargo og helt nye Transporter som skal produseres sammen med Ford.

Sånn sett er dette en aldri så liten bilhistorisk skillelinje, siden Transporter har vært kongen over varebilene i Norge i lang lang tid og den har vært superviktig for Volkswagen helt siden T1. Nå blir også T7 elektrifisert, i Norge blir den utelukkende å få som plug-in-hybrid.

– Ingen annen flerbruksbil har røtter som går 70 år tilbake. Også i den nye Multivan gjenkjennes arven fra den legendariske T1-modellen umiddelbart, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Les også: Møller dropper ABT-bilene

– Vi kommer til å basere oss på tre pilarer fremover: Transporter T6.1, produksjonsmodellene av helelektriske ID.BUZZ, som lanseres i 2022, og den nye Multivan, fortsetter Wirak.

Bensinelektrisk eHybrid

Norge blir Multivan kun tilgjengelig som eHybrid med et litium-ion-batteri med 13 kWh. Sammen med en turboladet bensinmotor gir det en systemytelse på 160 kW (218 hk). 7-trinns DSG-girkasse blir standard, og for første gang vil girskiftene blir gjort elektrisk og gearspak blir ersattet med en knapp.

Multivan kommer i to lengder: 4,97 meter og 5,17 meter. Begge har en akselavstand på 3,12 meter. Bredden er 1,94 meter, mens høyde nå er 1,90 meter. Det noe lavere enn forgjengeren, men med det nye panoramaglasstaket, er den innvendige høyden likevel økt.

Les også: Nye Caddy med Innovision Cockpit, diesel og DSG

Tilhengervekt på 2 tonn

Nye Multivan kan bestilles med 6 eller 7 seter. Bagasjevolumet er opptil 4053 liter, og den kan trekke tilhenger på opptil 2000 kg.

Eksklusiv shuttle

Multivan er i utgangspunktet bygget for aktive familier og sportslige mennesker med stort plassbehov. Men med det helt nye setearrangementet, og et lounge-aktig interiør, vil den også være aktuell som business-flerbruksbil og som eksklusiv shuttle-buss.

Prisene er ikke klare, men vil nok komme nærmere lanseringen i andre halvdel av 2021.

Kilde: Volkswagen / Harald A. Møller AS.

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063