23948sdkhjf

Utenlandske entreprenører dominerer

I 2017 gikk ni prosent av kontraktene til utenlandske aktører. I 2020 hadde prosentandelen økt til 43. Hittil i år er tallet 52.

Veidekke har gjennomgått alle samferdselskontrakter på vei og bane som er på over en halv milliard kroner (fra 2017 og frem til nå). Undersøkelsen viser blant annet:

  • I 2017 gikk ni prosent av kontraktene til utenlandske aktører.
  • I 2020 hadde prosentandelen økt til 43.
  • Hittil i år har 52 prosent av prosjektene gått til utenlandske entreprenører.

Og kontraktene blir større og større:

  • I 2017 var 21 prosent av kontraktene over tre milliarder kroner.
  • Hittil i år har 64 prosent av statens kontrakter på vei og bane vært på over tre milliarder kroner.

Veidekke har også sjekket om det er norske/skandinaviske eller utenlandske selskap som har vunnet kontraktene, og over halvparten av storkontrakter går til utenlandske entreprenører.

Fra venstre: Konserndirektør for infrastruktur i Veidekke Øivind Larsen, Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og administrerende direktør i Maskinentreprenørenes forbund Julie Brodtkorb. Faksimile fra vg.no, foto: Javad Parsa

Så langt i år har 52 prosent av de store veiprosjektene her i landet gått til utenlandske selskaper, viser en gjennomgang fra Veidekke.

Vg.no skriver at Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum går sammen med administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund for å hjelpe norske giganter som har blitt for små.

- Løsningen er å dele opp prosjektene. Når til og med giganten Veidekke opplever dette, da må politikerne våkne, sier Brodtkorb til vg.no.

– En ny regjering må få på plass en strategi for at samferdselsprosjekt og offentlige anbud i Norge i størst mulig grad går til norske selskaper og norske arbeidsplasser, sier Vedum til vg.no.

Opphav og kilder: Veidekke, vg.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11