23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Tester Defender på hydrogen

Jaguar Land Rover utvikler en prototype med hydrogendrevet brenselcelleteknologi (FCEV) basert på den nye Defender - testingen begynner i år.

Flere og flere har tro på hydrogen i store anleggsmaskiner, men at den relativt luksuriøse, dyre og terrengglade SUVen Defender skulle dukke opp på Hydrogen-radaren hadde vi ikke forventet. 

Defender som brenselcellebil blir som en vanlig utslippsfri el-bil, bortsett fra at den produserer sin egen strøm ved hjelp av hydrogen og en brenselcelle. Det tar kun et par minutter å fylle hydrogen-tanken ( om du finner en hydrogen-fyllestasjon da) og vinterkjøring innvirker skal ha lite å si på rekkevidden.

Hydrogen-konseptet er en del av Jaguar Land Rovers mål om å oppnå nullutslipp innen 2036, og netto nullutslipp på tvers av forsyningskjeden, produkter og operasjoner innen 2039, i tråd med Reimagine-strategien som ble kunngjort i forrige måned.

Jaguar Land Rovers avanserte tekniske prosjekt, kjent som Project Zeus, er delvis statsfinansiert og formålet er bedre kunnskap om hvordan et brenselcelleanlegg i en personbil best kan tilpasses brukernes ønsker med hensyn til for eksempel ytelse eller kapasitet. Alle aspekter skal gjennomgås, for eksempel tid som brukes til tanking, kjøring med henger eller egenskaper i terrenget.

Den praktiske delen av testingen skal starte annet halvår i år. Da skal det samles opp viktige data om drivstoff-forbruk og varme og ventilasjonsegenskaper.

Jaguar Land Rover har med seg tunge samarbeidspartnere i dette pionerarbeidet. Delta Motorsport, AVL, Marelli og det statsstøttede batteriutviklingsselskapet UKBIC er alle med for å utvikle, bygge og bruke FCEV-prototypen.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Jaguar Land Rover

Varebil pickup elbil Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156