23948sdkhjf

Retro: DAF Norge satset på SsangYong

APRIL 1994:
Det sterkt minskede salget av lastebiler medførte at DAF Norge satset på et bilmerke som var ukjent for nordmenn flest: Sør-koreanske SsangYong.

 

I første omgang var det snakk om de to firehjulsdrevne modellene Family og Korando. Sistnevnte var en lisensprodusert Jeep CJ-7 som også var blitt forsøkt importert på midten av 80-tallet, men med svært dårlig resultat.

Kjell Engebretsen, adm. direktør i DAF Norge, mente de hadde langt bedre muligheter til å lykkes, og en rekke seriøse forhandlere stod klare til å markedsføre de nye bilene som både ville kunne leveres som personbil og varebil, med priser fra 160.000 til 384.000 kroner.

Etter flere år med godt salg av SsangYong i Norge, spesielt av modellen Rexton, stanset det mer og mer opp. I 2017 ble importen overtatt av et selskap som eies av Nils Petter Gill, som også står bak importen av Subaru til Norge.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 3-1994:

EILAG med effektive datasystemer

Elektrogrossisten EILAG AS hadde med hjelp av logistikksystemet LogiLink fra Axo System redusert kapitalbindingen på lagrene med 23 prosent samtidig med at både leveringspålitelighet og kundeservice hadde økt betraktelig.

– Vi har fått vesentlig bedre kontroll med det store antall ulike varer på våre lagre. Systemet besørger blant annet en tilnærmet automatisk innkjøpsrutine der bestillingsforslagene langt på vei er korrekte, opplyste prosjektleder Bjørn Braaten.

I tillegg til LogiLink benyttet selskapet også EcoLink og JobLink fra Axo System. Selskapet hadde også for lengst tatt i bruk EDI.

– Vi er nå kommet opp i 30 prosent elektronisk overførte ordre, en andel vi akter å øke i fremtiden, sa Braaten.

EILAG (Elektroinstallatørenes innkjøpslag) ble etablert i 1962 og var landets klart største norskeide elektrogrossist. I 2002 ble selskapet kjøpt av finske Onninen og året etter skiftet virksomheten navn til Onninen AS.

 

Verdens minste håndterminal med scanner

Esselte Meto hadde utvidet sortimentet av håndterminaler med tre versjoner fra Nippondenso som også kunne lese strekkoder.

De hadde innebygget CCD-scanner som fotograferte strekkoden flere ganger per sekund og de var både ergonomiske, lette og robuste.

Esselte Meto hevdet at deres nye BHT-3000 (170 x 55 x 25 mm) var verdens minste og letteste håndterminal med innebygget CCD-scanner.

Opphav og kilder: Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 3-1994

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078