23948sdkhjf

Retro: Posten tok opp kampen om lettgods

JUNI 1994:
Den offisielle åpningen av prestisjeprosjektet Posten Godssenter på Alfaset i Oslo representerte et paradigmeskifte. Kampen om lettgodskundene var knallhard og mange av Postens firmakunder hadde gått over til private transportører.

 

Siden firmakundene også var de mest lønnsomme kunne ikke denne kundeflukten gå upåaktet hen. Posten hadde derfor satt i gang en storoffensiv hvor målet var å sikre kundene bedre kvalitet og sikrere fremsending av lettgods. Posten hadde store forventninger til at det nye 34.000 kvm store godssenteret skulle bidra til det.

Selv om antall kolli som gikk gjennom terminalen lå på rundt 90.000 i døgnet hadde sorteringsanlegget fra danske Kosan Crisplant en kapasitet på 20.000 kolli i timen. Den store overkapasiteten var bevisst lagt inn for å kunne ta store topper.

Alle pakker som ble behandlet på terminalen var eller ville bli mekret med strekkodeetiketter. På hvert punkt ved sortering og behandling av pakker og containere, både inn og ut av terminalen ble disse lest av scannere. Videre ble data om alle pakkebevegelser registrert i en sentral database. Løsningen var blant de mest avanserte på markedet og var blitt levert av Logisoft og Pinnås System Industri (PSI).

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1994:

Trygt og sikkert i Holmestrand

Holmestrand Rolling Mill hadde innført meget omfattende sikkerhetsrutiner for bruk og vedlikehold av sine 33 større og et titalls mindre motvektstrucker. Virksomheten til det Hydro Aluminium-tilknyttede varmvalseverket var både ISO 9001- og ISO 9003-sertifisert og i tråd med dette var alle nye rutiner blitt nedfelt i kvalitetsmanualer og sjekklister.

I løpet av et år støpte og valset fabrikken ut rundt 60.000 tonn aluminium som ble brukt til alt fra brus- og hermetikkbokser til strykejernunderstell.

HMS hadde lenge stått i fokus og fabrikksjef Pål Vigeland (t.v. på bildet) fortalte at de to år tidligere hadde nedsatt en prosjektgruppe som skulle utarbeide interne kontrollrutiner. Arbeidet ble ledet av klubbtillitsvalgt Bjørn Kjeksrud (foran til høyre) og en sentral støttespiller var Gunnar Luthen (i rød hjelm) fra Truck & Opplæring. Ved siden av ham står hovedverneombud Arne Ottersen som fortalte at de ansatte var godt vant med å arbeide etter prosedyrer og instrukser.

– Avviksrapportering er en naturlig del av vår arbeidsdag og vi ser på det som noe positivt at vi tør å si fra når noe er galt.

Tidligere i år ble det kjent at Hydro selger sitt forretningsområde «Rolling» til KPS Capital Partners for 1.380 millioner euro.

 

AC / DC

Vekselstrømsmotorer begynte å gjøre sitt inntog på gaffeltrucker. Den tyske produsenten Sichelschmidt var tidlig ute med å ta i bruk trefasemotorer som ifølge disponent Jørund Woll i Materialhåndtering var langt bedre egnet for fremdrift av trucker enn likestrømmotorer.

Han opplyste at trefasemotorer har lang levetid, liten slitasje og et lite vedlikeholdsbehov. Det skyldes få bevegelige deler og ingen børster, kollektor eller roterende viklinger. De er også enkle å konstruere med full innkapsling slik at støv og vann ikke kan komme inn.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1994

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063