23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Kutter de forventede utslippene med nesten en tredjedel

Massetransporten står sentralt når Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 kutter utslippene før prosjektet er i gang.

Nå gjøres utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen mer klimavennlig: utslippene kuttes med nesten en tredjedel, skriver Bane NOR i en pressemelding.

Ringeriksbanen og ny E16 skal bygges ut som ett prosjekt mellom Sandvika og Hønefoss. I samarbeid har Bane NOR og Statens vegvesen redusert de forventede utslippene.

I fokus: Kortreist stein og mindre masseforflytning:

  • Størrelsen på fyllingen i vannet ved Sundvollen er redusert. Her skal den nye stasjonen bygges.



  • Følgende tiltak gir langt mindre materialbruk og dermed kutt i klimautslippene:



    - Fundamentering av vei og bane over våtmarksområde utenfor Hønefoss (Mælingen) forenkles. Det skjer som følge av et langvarig prøveprosjekt.



    - En lang adkomsttunnel er tatt ut av prosjektet. Den skulle brukes til å hente ut masser under bygging av hovedtunnelen. Dette gir også mindre inngrep i naturen.



    - Enklere løsning på Hønefoss stasjon.



  • Gjenbruk av støttekonstruksjoner (spunt/stålvegger) som brukes under bygging.



  • Klare miljøkrav til materialer som produseres med lave utslipp.



  • Mer effektiv massetransport, lokal produksjon av betong og bruk av lokale steinmasser, som gir kortere kjørevei og dermed mindre CO2-utslipp.

– Det er virkelig godt å se at fokuset gir sånne resultater. Vi er svært fornøyde med en nedgang i CO2-nivået på nesten 30 prosent for hele tiltaket, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss i utbyggingsområde sørøst, Statens vegvesen.

Utslippskuttet kan bli større

Samferdselsdepartementet har bestemt at Nye Veier skal overta prosjektet og stå for utbyggingen av E16 og Ringeriksbanen. Overleveringen skjer 1. august. I mellomtiden jobbes det videre for å kutte klimagassutslipp. Statens vegvesen og Bane NOR antyder at reduksjonen kan bli på hele 35 prosent, før Nye Veier overtar.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Bane NOR

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156