23948sdkhjf

Kjørt: Mercedes-Benz eSprinter

Komfortabel, lettkjørt og behagelig med god kvalitetsfølelse, men lavt utstyrsnivå.

Som den foreløpig eneste registrerte i landet, var det noen som snudde seg etter den dekorerte eSprinteren de siste dagene.

Inntrykket vår sånn umiddelbart er; 
Veldig god å kjøre
Svært stillegående
Superpresis styrerespons
Spartansk utstyrt

Rekkevidde: ok

For selv om den holder det den lover med ca. 15 mils rekkevidde på fine sommerdager, kunne vi ønske noe mil ekstra selvsagt, og det kommer på neste eSpinter. Men 15 mil (eller 17 mil som det står i displayet når den er fullt oppladet) er allerede et par mil bedre enn f.eks e-Crafter. Men nå kommer det konkurrenter som på papiret har både lengre rekkevidde og nyttelast.

Last mile logistics

Men dette er en varebil myntet på sistemils distribusjon eller last mile logistics, og da er det en del som kan nøye seg med under 10 mil.

Bilde over: Da vi kjørte denne, var det den eneste eSprinteren registrert i Norge, men grønn varelevering rundt byene øker og kundeleveringene er i gang. Foto: Fredrik Saugstad

Komfortabel og superpresis

Den er skikkelig komfortabel og lettkjørt. Styringen er superpresis og passer perfekt til oppgaven. Den skikkelig stillegående, kanskje for stillegående utvendig. Du må passe ekstra på de myke trafikantene, for du sniker deg lydløst innpå dem.

Vi kjørte stort sett i E (Economy) med energigjenvinningstrinn D- som gir sånn passe regenering og forutsigbar kjøring, selv om det er langt unna å kunne bruke "enpedalskjøring".

Prissettingen er noe høyere enn et par av konkurrentene med ca 580-tusen kroner. Som næringsdrivende kan man få 42.283 kr i Enova-støtte for eSprinter.

Prissammenligninger:
Mercedes-Benz eSprinter: 583.247 kr 
Volkswagen e-Crafter: 578.000 kr
Maxus e-Deliver9: 549.900 kr
Fiat E-Ducato: 729.900

Fakta: Mercedes-Benz eSprinter (312/39 KA SV)

Pris: 583.247 kr 
Motor: E-Cell / asynkronmotor elektrisk
Drift: Forhjulstrekk
Effekt: 116 hk 
Konstant/midlertidig effekt: 70 kW / 86 kW
Batteri: 47 kWh (installert 55 kWh)
AC-ladeeffekt maks: 7,4 kW
AC-ladetid 0–100 % ved maks. ladeeffekt: 8 timer
DC-ladeeffekt maks: 80 kW
DC-ladetid 10–80 % ved maks. ladeeffekt: 25 min
Forbruk blandet kjøring: 33,7 - 42,8 kWh pr 100 km
Rekkevidde: 155 km WLTP
Gearkasse: Konstant utvekslingsforhold (1:13,205)
Toppfart norsk standard: 120 km/t
Nyttelast: 891 kg
Egenvekt: 2609 kg
Tillatt totalvekt: 3500 kg
Lastevolum: 10,5 m3
Lasteflate: 5,5 m2

Bilde over: Produksjonen er endelig i gang for eSprinter og kundelveringene skal være startet forteller importøren. Foto: Fredrik Saugstad

Ribba Merce

Men...vi må innrømme at det er litt rart å kjøre en så "ribba Mercedes". Særlig når vi vet hvor fint det blir med MBUX-skjermene, ILS kjørelys, adaptiv crusie på de nye diesel-Sprinterne. Det nevnte utstyret ville jo dessuten passet så godt på en elektrisk varebil, den ville fremstått som mer moderne synes vi. 

Bilde over: Hva med et multifunksjonsratt, adaptiv cruise og en berøringsskjerm med Apple Carplay og dens like? Da hadde man følt litt mer at vi var kommet til fremtiden. Foto: Fredrik Saugstad

At den kun kommer i én variant, altså A2 (total lengde: 5926 mm), med høyt tak og lasteromvolum på 10,5 m3 og nyttelast på 891 kilo, er ikke unikt for elektriske varebiler. Men dette er i ferd med å endre seg. Neste genereasjons eSprinter kan skreddersys i langt større grad.

Dagens eSprinter er utviklet med tanke på ordinær varetransport, enkelt men funksjonelt utstyr er tilgjengelig.  Og selvsagt får du levert varene, men vi er jo vant til at særlig Mercedes-Benz kan skreddersys og utstyres "så inn i granskauen". 

Bilde over: Ryggekamera i sladrespeilet er helt ok, men likevel litt kjipt når vi vet hvor fantastisk mye bedre ryggekamera blir på stor skjerm. Foto: Fredrik Saugstad

Går bra nok - men ikke mer

Motoreffekt på 95 hestkrefter (vedvarende effekt) og 116 hestekrefter (midlertidig effekt) høres litt snaut ut kanskje. Men husk at det er en elektromotor med alle 295 newtonmeterne tilgjengelige umiddelbart, så den går bra nok, men ikke mer heller.

Forbruket

Forbruket lå på mellom 26 kWt/100 km og 32 kWt. Mens oppgitt forbruk er mellom 33,7 og 42,8 kW/t på batteriet på 47 kWh. Kjøreprogrammer du kan velge mellom er Comfort (C)/Economy (E)/Economy Plus (E+) og energigjenvinningstrinnene er D-, D, D+ og D++, noe du velger med "gearhendlene" bak rattet.

Bilde over: Joda, du får med mer enn to SUP-brett (heldigvis) med nyttelast på ca 890 kilo, men den er ikke laget for de tyngste oppgavene. Foto: Fredrik Saugstad

Hurtilading

Med Combined Charging System (CCS) har eSprinter det mest kristiske for en elektrisk varebil, nemlig muligheten til å lade på vanlig wallbox og med hurtiglading. Den lader med maks. 7,4 kW og vekselstrøm (AC) og maks. 80 kW og likestrøm (DC). Med DC-ladeeffekten på maks. 80 kW som standard skal høyvoltbatteriet (47 kWh) kunne lades fra 10 til 80 % på  25 minutter på en DC-hurtigladestasjon, men dette fikk vi ikke testet denne gangen.

Bilde over: Her hører den hjemme, i en miljøgate i sentrum. Folk smilte faktsik til oss når vi stoppet ved fotgjengerfelt. Foto: Fredrik Saugstad

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078