23948sdkhjf

Utekontroll: Varebilen kjørte fra Frankrike til Norge på fire utslitte dekk

Kontrollørene til Statens vegvesen reagerte og tilkalte politi.

TRAFIKK OG UTEKONTROLL: Statens vegvesen har avdekket flere vogntog med utslitte dekk den siste tiden.

Dekk med mønster under kravet er uansett ikke bra å kjøre med. På våte sommerveier forsvinner veigrepet og farlige situasjoner kan oppstå. Vannplaning og økt bremselengde er noe av det som kan oppleves. 

Kravet til mønsterdybde fra første søndag etter 2. påskedag til 1. november er 1,6 millimeter. I de nordligste fylkene (Nordland, Troms og Finnmark) gjelder kravet fra 30. april til 16. oktober.

Dette fanget kontrollørene siste uke:

E39 Førde trafikkstasjon
En fører fikk 2000 kroner i gebyr for dekk under lovlig minimum mønster. Det samme kjøretøyet fikk bruksforbud på grunn av skade på et annet dekk, hvor same køyretøy fekk og bruksforbod grunna skade på eitt anna dekk. Corden var synlig.

Voss trafikkstasjon
Et kjøretøy med teknisk mangel på dekk som ikke hadde rett dekkdimensjon. Dekket var mye mindre enn det skulle være, og det hadde ikke kontakt med veibanen. Føreren fikk også 2000 kroner i dekkgebyr på grunn av utslitt dekk.

E39 Hjellemarka, Os
En varebil hadde utslitte dekk på alle fire hjul og i tillegg kom corden ut.

- Dette så vi på som så alvorlig at politi ble tilkalt. Fører ble ilagt forelegg av politiet og bilen blir stående på plassen til alle dekk er skiftet, sier Inge Hellebust i Statens vegvesen.

Denne bilen skulle levere en last som var hentet i Frankrike og hadde kjørt gjennom Tyskland, Danmark og Sverige.

- Det kunne fått alvorlige konsekvenser hvis dekkene for eksempel eksploderte på motorveier med høy hastighet eller vannplaning på våte veier, sier Hellebust.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094