23948sdkhjf

Dette skal sette ny standard i arbeidsdagen for sjåfører

Løsningen skal gi en ny, intelligent opplevelse på veien, og gjør at man kan ta med seg sitt digitale liv ombord og samhandle med kjøretøyet ved hjelp av stemmekommandoer.

NY TEKNOLOGI: Gjennom talekommandoer skal man kunne utføre en rekke oppgaver uten å ta hendene fra rattet og øynene fra veien. Dette skriver Iveco i en pressemelding.

Pressemeldingen sier videre at prosjektet fra Iveco, bygd på Amazon Web Services (AWS), setter nye standarder i innovative tjenester for sjåfører ved å introdusere stemmestyrte funksjoner fra Amazon Alexa.

Iveco Driver Pal, den nye sjåførassistenten som består av funksjoner fra MYIVECO og MYCOMMUNITY, skal gjøre at sjåføren kan ta med seg sitt digitale liv ombord og samhandle med kjøretøyet og sjåførsamfunnet ved hjelp av stemmekommandoer via Amazon Alexa. Det gir en komfortabel, sikker og stressfri kjøreopplevelse.

Iveco Driver Pal er blitt bygd med støtte fra AWS Professional Services og blir drevet av AWS Machine Learning, med tale-, sikkerhets- og serverløs teknologi, inklusive Amazon Comprehend, Amazon DynamoDB, AWS Lambda, og Amazon Translate. Systemet gjør bruk av Amazon Alexa skybaserte stemmetjeneste for å forbedre sjåførens kjøreopplevelse.

Det er, i følge Iveco, utviklet for å hjelpe sjåføren å optimere kjørerute og stans, tilpasse seg hendelser underveis ved hjelp av sanntidsinformasjon fra Ivecos sjåførsamfunn, Iveco støttetjenester og internett. Dette gjør at sjåføren kan utføre sekundære oppgaver, mens man holder hendene på rattet og øynene på veien.

- Vi er glade over å kunne lansere dette systemet, som setter nye standarder innenfor nyttekjøretøy-industrien, sier Fabrizio Conicella, Global Head of Digital & Adv Technology Commercial & Specialty Vehicles.

- Ved å utnytte bredden i AWS portefølje og Amazon Working Backwards Innovation-metodikk brukt under AWS Digital Innovation Program, har Iveco vært i stand til å utvikle og på rekordtid levere en ny tjeneste som fundamentalt endrer måten sjåførene kan samhandle med sine biler og sjåførsamfunnet på. Den nye stemmestyringen forsterker selskapets fremtidige digitale strategi ved å tilstreber å tilby en helt ny måte for sjåfører å utføre sine oppgaver og samhandle med bilen sin på, samtidig som det øker sikkerheten og komfortnivået, sier Conicella.

Med MYIVECO-funksjonene kan sjåføren blant annet foreta en kjøretøysjekk før kjøring og få informasjon om vedlikehold og kjøretøyets helsestatus på hovedkomponenter som dekk, batterier, filter, clutch og bremsebelegg. Man har også tilgang til informasjon om kjøretøyets effektivitet, få tips om hvordan man kan forbedre den, eller bestille tid for service på det verkstedet man ønsker. Sjåføren kan også bruke det til å aktivere forskjellige funksjoner i førerhuset, som å slå på klimaanlegg og oppvarming, slå lys på og av, slå på media og flere andre funksjoner.

MYCOMMUNITY er åpen for alle sjåfører (ikke bare IVECO-sjåfører), noe som vil skape et bredere samfunn hvor sjåførene kan utveksle råd og hint og være i kontakt med andre sjåfører på ruten.

Opphav og kilder: Iveco

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.157