23948sdkhjf

Scania vs Volvo og det store 500-racet

Det har vært en del svermeri rundt 500-klassen i år – og vi har funnet en klar salgsvinner for første halvår. Kanskje ikke det merket du tror?

LASTEBILER SOM GÅR BILLIG: «Downsizing» er et sånn passe teit begrep som brukes av blant annet bilindustrien med jevne mellomrom.

Begrepet er egentlig ganske smart rent objektivt, for det betyr i praksis at man ikke bruker mer enn man trenger. Men også litt kjedelig fordi det mest handler om å spare penger.

Gryende begeistring

Likevel har diverse lastebilmiljøer latt seg imponere, og til og med begeistre, over den nyeste generasjonen 500-hestere i det siste. Nyeste teknologi gjøre dette til biler som yter godt nok der man tidligere «måtte» ha langt flere hester i stallen.

Men hvordan slår dette ut på registreringsstatistikken, da, er det faktisk noen som også kjøper disse bilene? Oh yes – omtrent 25 prosent av alle nye Scania- og Volvo-biler som ble registrert i første halvår er 500-hestere.

Nå skal det i rettferdighetens navn sies at det totale antallet ligger litt under samme periode i fjor, 423 mot 453 av disse bilene. Vi kan altså ikke snakke om en boom, men….

Opp for ett merke, ned for et annet

Det morsomme er hvordan det slår ut mellom merkene i år:

  • Scania kraftig ned fra 256 til 160 biler.
  • Volvo kraftig opp fra 197 til 263 biler.

For Volvos del betyr det at 37 prosent av alle nye biler så langt er en 500 hester, 90 prosent av disse er FHer – og den langt på vei mest populære er FH500 6X2.

For Scania sin del er det R500 og S500 som helt har mistet draget på kjøperne i år. Begge modellene har halvert volumet i forhold til i fjor. Helt krise er det likevel ikke i 500-kampen, for både G500 og P500 holder brukbart stand i markedet.

Tabellen for Volvo og Scania

Denne tabellen gjelder førstegangsregistrerte nye lastebiler i Norge med totalvekt over 16 tonn i periode januar tom juni i 2021 og 2020. Kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken, bearbeiding Haakon Førde.

Nr. Merke Variant Antall 21 Antall 20
1 Volvo FH500 240 154
2 Scania R500 74 161
3 Scania  G500 58 50
4 Volvo FM500 23 43
4 Scania P500 23 34
6 Scania S500 5 11
Sum 2021 vs 2020 423 453

Kilde: Tungt, OFV

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125