23948sdkhjf

Jubelår for Scania 540 – men med Volvo hakk i hæl

Etter Tungt-saken 500 vs 500 på fredag - med Volvo i tet - var det mange som spurte: Men Scania 540 da???

LASTEBILER SOM GÅR BILLIG: Så mens vi likevel venter på at Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) skal telle ferdig registreringene av lastebiler i juli, kan vi samle følgende tall om 540-klassen for første seks måneder i 2021:

  • For det første er 540-klassen enda større enn 500-klassen – og etter alt å dømme det norske lastebilmarkedets klart største effektklasse for lastebiler.
  • For det andre stemmer det som mange i kommentarfeltene har antydet: I år foretrekker Scania-kundene 540 i mye større grad enn 500.

Scania fikk registrert nesten 100 færre 500er i første halvår i år enn i fjor, ned fra 256 til 160 biler. Men i samme periode har antall registrerte 540er økt fra 89 til 248 – altså 159 flere.

Volvo har på sin side opplevd betraktelig nedgang fra 540 i år mot i fjor. MEN: Med 237 registrerte 540er - ned fra 330 - ligger de likevel ikke langt bak Scania i denne klassen.

Summerer vi antall rekkeseksbiler fra Scania og Volvo i 500- og 540-klassene, er status fortsatt at Volvo leder "downsizing-trenden" ganske klart…

  • Volvo 500 + 540 = 263 biler + 237 biler = 500 biler
  • Scania 500 + 540 = 160 biler + 248 biler = 408 biler

Under finner vi fordelingen mellom de forskjellige variantene fra de to merkene i 540-klassen. Merk en liten finurlighet fra Volvo på statistikken: FE 540 electric…

Tabellen for Volvo og Scania

Denne tabellen gjelder førstegangsregistrerte nye lastebiler i Norge med totalvekt over 16 tonn i periode januar tom juni i 2021 og 2020. Kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken, bearbeiding Haakon Førde.

Nr. Merke Variant Antall 21 Antall 20
1 Volvo  FH540 221 290
2 Scania  R540 211 73
3 Scania S540 22 13
4 Scania G540 15 3
5 Volvo FM540  13 19
6 Volvo FMX540 1 2
7 Volvo FE540 2 0
Sum 2021 vs 2020 485 400

Kilde: Tungt, OFV

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109