23948sdkhjf

Kjørt: Maxus Euniq varebil

Litt premiumfølelse, bra komfort og mye plass i Maxus sin ombygde MPV.

Den har gode seter og vareveggen står langt bak til å være en ombygget flerbruksbil. Dette er nok en av de varebilene hvor du kan stille setet lengst, også er det verdt å legge til takhøyden da, den er jo nesten enorm.


Bilde til venstre:  Euniq er egentlig en romslig MPV som er bygget om til varebil. Foto: Fredrik Saugstad

Maxus Euniq MPV Exclusive varebil befinner seg i det ganske så sære og eksklusive segmentet ombygde elektriske varebiler. Det er kun én annen ombygd flerbruksbil på OFV-lista med batterielektrisk drivlinje, Mercedes-Benz EQV.

Pris: Et dilemma

En av fordelene er at du får en relativt komnfortabel og høyt utstyrt elektrisk varebil for 419.000 kroner som går ca 26 mil på sommeren. Bakdelen er vel at personbilversjonen / 7-seteren har startpris på 399.900. Men kjøper du som næringsdrivende får du med deg 30.000 kroner i Enova-støtte da, det skal man jo ikke glemme.

Før kunne nordmenn kjøpe gromme SUVer på grønne skilter for å slippe noe av avgiftene. Med ombygde elektriske varebiler er dette snudd fullstendig på hodet. Det samme kan sies om ladehybrider som Ford Explorer varebil.

Følelsen: Litt premium

Interiøret virker også innbydende, ryddig, moderne , ergonomisk og litt premiumaktig. Materialvalgene er på et bra nivå, særlig i forhold til prisklassen. 


Bilde over: Setene er fine og det er rikelig med plass bak til vareveggen. Foto: Fredrik Saugstad

Varerom: Firkantet og romslig

Bortsett fra at varegulvet ikke er flatt, så er denne mer romslig og firkantet enn vanlig til denne biltypen å være (som nevnt med takhøyden). Bakluka og bakdørene gir også god tilgang og gjør det lett å laste inn og ut.


Bilde til høyre: Varegulvet er ikke flatt, men varerommet er ganske praktisk og stort (2,2 m3) likevel.

Vi liker designet forfra, men det er nok delte meninger om profilen og bakenden.


Bilde til venstre: Store døråpninger gjør det mer praktisk å laste inn. Foto: Fredrik Saugstad

Rekkevidde: OK

Oppgitt rekkevidde er 26 mil WLTP kombiner, noe som ser ut til å stemme greit de juni-dagene vi kjørte bilen, men vi noterte oss relatvit høyt relativt høyt forbruk på motorvei. Vi la merke til at kjørecomputeren oppga 2,2 kWh/mil på de siste 155 milene bilen hadde kjørt, noe som er relativt høyt. De som har testet bilen på vinterstid har notert forbruk på 1,95 kWh/mil og på motorveistrekninger med 100 km/t har den tatt for seg 2,5 kWh/mil, noe som vil si en rekkevidde på nærmere 20 mil.


Bilde over: Endelig en elbil med et eget oppbevaringsrom til ladeledning, da mangler det bare et til da. Foto: Fredrik Saugstad

Elbil-egenskaper: Litt å hente

Regenereringsfunksjonen har tre nivåer, på det høyeste kunne man nesten kjøre med en pedal om systemet hadde vært litt kjappere. Man burde få på plass visning av batteriprosent, utetemperatur, forhåndsinnstilling av oppvarming via app i bilen, og den burde vel strengt tatt hatt varmepumpe som nordisk standard.

Å kjøre: Komfortabel men litt støtete

Den gir et kvikt inntrykk, på tross av størrelsen,med sine 177 hestekrefter og 320 newtonmeter.


Bilde over: Fin førerplass og god ergonomi synes vi. Foto: Annelise Andreassen

Men på veien og særlig på dårlig vei, har den litt å hente. Understellet er støtete og litt ubehagelig på dårlig vei. Vektfordelingen gjør også at den har en tendens til å understyre og krenge i svingene og styreresponsen kunne vært bedre. Du merker at det er en høy og tung bil for å si det sånn. Men til en varebil, og ombygget flerbruksbil, oppfører den seg komfortabelt med grei fjæringskomfort ellers. Den har stålfjærer på stiv bakaksel bak og MacPherson-oppheng foran.


Bilde over: I profil; Stor høy bil med store dører. Foto: Fredrik Saugstad

Utstyrsnivå: Absolutt godkjent

AppleCarPlay fungerer fint, skjermen er stor og tydelig, mens lydkvaliteten på anlegget skulle vært bedre. Trådløslading for smarttelefon, 12-volts uttak og USB-koblinger er på plass. Panorama soltak, 360-graders ryggekamera, elektrisk bakluke, 12,3-tommers berøringskjerm, ambient kupebelysning og gode skinnseter er også med. Av assistenter får du Emergency Brake Assist (EBA), Electronic Stablility Control (ESC), Automatic Emergency Braking System(AEB), Blindsonevarsling og Adaptiv Cruise Control.

På OFV-lista over registrerte elektriske varebiler til og med juli, havner den på en 11. plass med. 46 registreringer. Det holder til 47.plass om vi tar med diesel- og bensin-varebilene også. Av Euniq i personbilvarianten er det registrert 158 stk i samme tidsrom.

Pluss:
Pris
Plass
Sittekomfort

Minus:
Kjøreegenskaper
Lav nyttelast
Viser ikke batteriprosent
Ikke forhåndsinstilling av oppvarming
Syvseteren er billigere

Fakta: Maxus Euniq Exclusive varebil:
Pris: 419.900
Enova-støtte: 30.000 kr
Effekt: 177 hk
Drivhjul: Forhjulstrekk
Dreiemoment: 310 Nm
0-100 km/t: 9,5 sek
Toppfart: 160 km/t
Rekkevidde: 260 km WLTP (oppgitt)
Batterikapasitet: 52,5 kWt.
Ladestandard: CCS
Ladetid DC: 30 minutter (30-80%)
AC-lading: 8-9 timer
Varerom: 2,2 m3
Nyttelast: 466 kg
Egenvekt: 1810 kg
Tilhengervekt: 400 kg
Taklast: 50 kg

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094