23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Hæhre og Risa vant tunnelkontrakten på E15 Kvitsøy

Arbeidsfellesskapet Hæhre og Risa ANS er innstilt til tunnelkontrakten E15 Kvitsøy på E39-prosjektet E39 Rogfast.

Kontrakten består av en 3480 m lang ettløps tunnel fra Kvitsøy og ned til hovedløpene for Rogfasttunnelen. Tunnelen skal drives med en helning på sju prosent. Andre arbeider i kontrakten er vegbygging, tre bruer og sjøfyllinger. Rogfasttunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

– Etter en del stang ut i de siste konkurransene vi har deltatt i, er vi svært fornøyd med at ballen nå satt midt i mål. I konkurranse med Kruse Smith Entreprenør AS, NCC Norge AS og AF Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS nådde vi denne gangen helt fram, sier prosjektdirektør for tilbud og marked Nils Smetbak.

622 millioner

Prosjektet har oppstart allerede i september og har en verdi på 622 millioner kroner eks mva, hvor Hæhres del av dette er 55 prosent.

De øvrige tilbudene:
NCC AS 789 millioner kroner
AF Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS 744 millioner kroner
Tilbudet fra Kruse Smith ble avvist

– Vi har hatt en god, konstruktiv dialog og forhandlinger med alle fire tilbyderne, men det var pris og en totalvurdering i henhold til føringer gitt av konkurransegrunnlaget som til slutt gjorde at Hæhre/Risa ble valgt,  sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

Hæhre skal utføre tunnelarbeider og brubygging, mens Risa skal utføre massetransport og deponiarbeider.

Les også: Syv entreprenører interesser i Kvitsøy-kontrakten

Når prosjektet er ferdigstilt, vil Rogfast-prosjektet bli 26,7 kilimeter langt. Prosjektet vil redusere reisevegen mellom Stavanger og Bergen med 40 minutter.

Opphav og kilder: Hæhre

Anbud oppdrag kontrakter Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078