23948sdkhjf

Elektrisk anleggsbil levert til Agder Massetransport AS

Agder Massetransport AS på Hamresanden utenfor Kristiansand, har investert i Sørlandets første tunge helelektriske anleggsbil, en Volvo FE Electric med totalvekt på 27 tonn.
TUNGT OG FOSSILFRITT: Et anbud fra Kristiansand kommune om en rammeavtale var foranledningen til investeringen. I anbudet la kommunen inn at de som kunne tilby en fossilfri tung lastebil, ville bli foretrukket, kan daglig leder Frank Ilebekk i Agder Massetransport fortelle .

Firmaet har også et godt samarbeid med Avfall Sør Næring AS, som synes det er supert at deres kunder i Agder nå kan få jord levert på en miljømessig god måte.

Volvo var en av verdens første store produsenter som kunne tilby en helelektrisk løsning på biler opp til 27 tonn totalvekt. Tidligere i år lanserte Volvo hele produktserien med elektrisk drivlinje. De større modellene FM, FMX og FH kan leveres i batterielektrisk utgave for vogntogvekter opp til 44 tonn. Først ut av de større bilene blir trekkvogner.

Koster mye mer, dekkes kun delvis

- Vi er stolte over å kunne få levere en helelektrisk løsning til en lokal kunde som Agder Massetransport. Det er flott at en lokal aktør er villig til å gå inn og markere seg ved å investere i en løsning som i dag koster vesentlig mer enn en tradisjonell diesel lastebil, sier salgssjef Tom Jarlsby hos Volvo-forhandleren Trucknor Kristiansand.

Statlige Enova, som støtter overgangen til mer miljøvennlige transporter, dekker ca 40 % av merkostnaden for en elektrisk lastebil. Men fortsatt blir dette en større investering for transportøren enn ved bruk av tradisjonelle løsninger.

- Vi har faktisk i tankene å investere i en bil til, sier Frank Ilebekk. Han mener det er viktig at noen går foran i skiftet til mer miljøvennlige transporter, men det koster også ekstra. Denne bilen vil kunne jobbe for kommunen midt i sentrum uten utslipp. Batteriene er også blitt så bra at den kan benyttes som en annen bil i en vanlig arbeidsdag, 

Ilebekk er ny leder i transportbedriften, og tiltrer stillingen 1. september.

Ett tonn gratis

- Vi har jaget vekt hele veien på denne bilen, som har fire batterier som til sammen veier ca 2 tonn, forteller salgssjef Tom Jarlsby. - Det er valgt et lett tipp -p åbygg og det er valgt aluminiums hjul, som bidrar til lettere bil og derved høyere nyttelast. En tre-akslet anleggsbil som dette har normalt en tillatt bruksvekt på 26 tonn, men myndighetene tillater 1 tonn mer totalvekt, fordi det er en nullutslipps lastebil.

Volvofakta

  • Volvo FE Electric – helelektrisk lastebil
  • Akselkonfigurasjon 6x2 med styrende sisteaksel
  • Akselavstand: 3,90 meter
  • Egenvekt: 13.800
  • Nyttelast: 13.200
  • Totalvekt: 27 tonn
  • Motor og drivverk: to elektriske motorer, maks effekt 400 kw
  • Girkasse: To trinns automatisk
  • Batterier: 4 stk 600 volt - andre generasjons batterier - totalt 265 kw-timer
  • Rekkevidde, normalt 10-15 mil
  • Påbygg: Lett dumperkasse fra Maur Bilpåbygg
  • Bilen har Alufelger som sparer vekt
  • Pris: Vel 4 millioner, støtte fra Enova på ca 1,5 million kroneri

Om Agder Massetransport:

  • Agder Massetransport AS - Hamresanden
  • Entreprenørvirksomhet med fokus på massetransport i hele Agder, har rammeavtale med Kristiansand Kommune.
  • Firmaet registrert juli 2015
  • Antall lastebiler 16 
  • Antall ansatte: 21
  • Omsetning: 35 millioner kroner i 2020
  • Eies av Maskinentreprenør Olav Martin Sørli med 75 % og tidligere daglig leder i Agder Massetransport, Olav Lien med 25%.

Kilde: Pressemelding fra Torstein Magelssen Media (TMM) på vegne av Agder Massetransport og Trucknor i Kristiansan

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.079