23948sdkhjf

Varebil: Er 15 års VW-dominans over? Toyota kupper kronen - med elbil!

Salgsstatistikken for varebiler så langt i år er sjokkerende. Etter 15 år i skyggene, er Toyota tilbake på topp.

REG. STAT. VAREBIL: Det er opprør på varebilmarkedet!

Husker du den gang Toyota Hiace og Yaris Verso var de heteste bilene på grønne skilter? Vel, det var i oldtiden, på begynnelsen av 2000-tallet. For det siste året Toyota som merke hadde topplassering i varebilligaen, var i 2004.

I 2005 tok Volkswagen over, og fra det året har duoen Transporter og Caddy hatt både klippekort og fast plass i toppen.

10-årenes mest solgte

Toyota Hiace var riktignok den soleklart mest solgte varebilmodellen i det første tiåret i det nye årtusenet med 33.071 biler fra 2001 tom. 2010.

Men Hiace manglet en makker slik som radarparet Transporter/Caddy. VW tok dermed også "seieren" for 10-året som merke, med 20,7 prosent andel, mot Toyotas 18,7 prosent.

Og bedre skulle det bli - for VW. Beste året ble 2013, da markedsandelen for varebiler var brutale 37,5 prosent til VW. Toyota slet tungt med en stadig aldrende Hiace, men falt på sin side aldri lenger ned enn 8,1 prosent i 2015.

Gjennom tiåret 2011 tom 2020 ble likevel den akkumulerte markedsandelen til voldsomme 32,1 prosent til VW, med Toyota på fjerdeplass med 10,1 prosent.

Modellen på topp? Transporter - med 12,7 prosent markedsandel alene og 44.664 biler.(Man kan argumentere for at Caddy egentlig vant, om man slår sammen tallene for Caddy og Caddy Maxi).

Så 2021: Elektrisk revolusjon - fra Toyota

Etter årets første fem måneder ligge Toyota både øverst på varebiltoppen - og elvarebiltoppen. Markedsandelen er 22,6 prosent, foran VW med 19,9 prosent. Se tabell under.

Ser vi kun på elektriske varebiler, har Toyota en markedsandel på intet mindre enn 40,1 prosent. Elektriske Proace står for samtlige av disse. Se neste tabell.

Volkswagen har til sammenlikning 0,8 prosent... Alle 22 elektriske fra VW er eCraftere.

Omslaget til elektriske varebiler har vært varslet i flere år. Men meste grunnet at de faktiske ikke har vært bilmodeller å selge, er det er altså først nå i år at det tar av.

Hver femte nye varebil så langt i år. Nå høres lanskje ikke en andel på 20 prosent ut til å være nok til å velte den tradisjonelle maktbalansen mellom merkene.

Men når man ikke har elektriske biler å tilby, da er det det. Et annet stort merke som sliter med akkurat det samme som VW, er Mercedes.

Hvilke nye merker bryter gjennom på elektrifisering?

Det er flere grunner til at det er morsomt at det er Toyota som foreløpig går til topps på elektrikertoppen. For det første fordi Toyota i mange år mente batteribiler var en feilsatsing.

Og fordi Toyota Proace strengt tatt er en hel-europeisk bil med Toyota logo i grillen. Da er det ganske rått gjort av Toyota Norge å gruse sine konkurrenter som nå selger mer eller mindre samme bilen: 

Citroen og Peugeot ligger på tredje og fjerdeplass på statstikken elektriske varebiler med modellene e-Jumpy og e-Expert - og et like hakk under der igjen, Opel e-Vivaro, som er fjerde versjon av den samme bilen.

Men andre da? Njaaa. Inn på topp-10 av elektriske varebiler dukker det også opp et par kinesere, Maxus og BYD. Av de hittil etablerte merkene på elektriske varebiler, er det Nissan som nå merker hardkjøret. Så langt i år er salget av modellen eNV200 mer enn halvert.

Spådom: Dette er bare begynnelsen. I ligaen "elektriske varebiler" kommer det til å bli mye action fremover.

MEN... Mest solgte varebil i år er fortsatt VW Transporter 150 hk diesel, automat og 4x4 :)

Opphav og kilder: OFV, Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109