23948sdkhjf

OPPDATERT: Volvo vs Scania: Ingen transportmesse uten "messekrig"

I helgen tok det fyr på internett. "Kan noen bekrefte?" var et av de hyppigste spørsmålene som ble stilt. En automatisk facebook-formulering viste seg å være kilden til en serie misforståelser.

TRANSPORTMESSA 2021: Korona er et ekkelt bakteppe for oss alle generelt - og eventarrangører spesielt. Hvordan skal vi takle det?

OPPDATERT MED: I denne artikkelen har vi under vist til formuleringen "Norsk Scania har avlyst Transportmessa 2021" som har fremkommet på facebook. Nå har vi fått avklart at dette er en automatisk formulering av facebook etter at Scania avlyste sitt interne facebookopprettede arrangement i tilknytning til Transportmessa. Setningen er altså ikke laget eller formulert av Norsk Scania, og heviser til Scanias eget arrangement - men ble uforvarende kilde til mye oppstuss.

Mot slutten av forrige uke kunne vi se en markant økning i smittetallene. Blant annet VG skriver i dag at økningen var 147 prosent i forrige uke. Og ass. dir. Nakstad i Helsdirektoratet anslår og frykter nå tall på 10-15.000 smittede i uken fremover.

Med det bakteppet er det ganske naturlig å vurdere sine egne planer og adferd. Samtidig som måter og strategi samfunnet takler smitten på er i endring. Det er grunn til å spekulere over hva den nye normalen blir.

Scania avlyser messa...

Fredag ettermiddag fikk redaksjonen inn melding fra Scania om at Scania trekker seg fra messa, med bakgrunn i pandemiens utvikling. Rett etterpå kom samme melding fra Mercedes - og etter det vi er kjent med har også Istrail trukket seg. 

Men så dukker det opp på facebook et innlegg om at Norsk Scania avlyser messa. Det er som vi skjønner noe helt annet enn å ikke delta på messa. Nå er det rimelig grunn til å tro at dette rett og slett var en formuleringsfeil - enten formuleringsfeilen hadde et infamt opphav eller ei. For Norsk Scania har jo ingen slike "administratorerettigheter" for Transportmessa. Så ble da også innlegget fjernet etter en stund.

NÅ HAR VI DA OGSÅ FORKLARING, SE OPPDATERT OVER.

Men lenge valset diskusjonen på diverse forum frem og tilbake om hva som var rett og galt, smart og mindre smart, i tider som dette - med utgangspunkt i Transportmessa. Og hvem vet, kanskje bidro innlegget til at mange reflekterte litt mer over sitt eget forhold til pandemien enn de kanskje ellers ville gjort?

Volvo avlyser IKKE messa - hvem bestemmer?

Og såh - søndag ettermiddag, da temperaturen i diskusjonene var i ferd med å ebbe ut, kommer Volvo Norge på banen: Volvo Norge avlyser IKKE messa.

Snakk om å snu ting finurlig på hodet. Volvo Norge har jo ikke flere administratorrettigheter enn Norsk Scania i Transportmessa til å avlyse messa. Eller? Nei. Men:

Inndirekte har dessverre de to lastebilimportørene i fellesskap uforholdsmessig stor betydning for Transportmessas ve og vel. En lastebilmesse uten lastebiler er rimelig dødfødt. Og selv om Volvo og Scania kun er to merker, representerer de samlet 90 % av kjøttvekta.

Når Scania hadde meldt avbud, sto Volvo dermed med en defacto mulighet for å "avlyse" messen. Og så har de altså valgt å ikke gjøre det.

Der står "messekrigen" akkurat nå

Volvos begrunnelse bygger på myndighetens anbefalinger og tiltro til både bansjens egen dømmekraft og smitteverktiltakene som tas i bruk.

I skrivende stund tyder alt på at Transportmessa blir gjennomført som planlagt med ca 128 utstillere. To lastebilmerker og to tilhengerleverandører mangler.

Så kan de som vil fortsette å diskutere om dette var årets messekrig - hvilket åpenbart ikke var tilsiktet av Scania - eller bare en helt naturlig korreksjon slik pandemien påvirker også transportbransjen.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062