23948sdkhjf

Bygget seg opp fra én varebil til 32 semier: - Dyktige sjåfører er viktig for suksess

Det er en livsstil, og det har blitt mange sene timer, sier Rolf Engelund. For 25 år siden startet han sitt eget transportfirma.

JUBILEUM: Rolf Engelund gikk inn i transportbransjen ved en tilfeldighet for 25 år siden. I dag er han daglig leder i et veletablert firma med 75 millioner kroner i omsetning. Et firma han har bygget opp fra bunnen av.

- Vi var to stykker som startet Engelund Termofrakt i 1996, forteller Rolf Engelund.

Han kan se tilbake på 25 år som daglig leder for en transportbedrift som har utviklet seg fra en varebil til et stort antall vogntog. Det var helt tilfeldig at bedriften ble stiftet. Engelund traff en kamerat av en kamerat som han tok et par øl med. Tre måneder etter startet de transportselskapet sammen.

- Vi jobbet fra en transportsentral på Lørenskog, og med en varebil og en lastebil kom vi i gang. Etter hvert ekspanderte vi ved at vi kjøpte materiell fra RTS og ansatte flere folk. Jeg husker vi blant annet kjørte mye distribusjon av storhusholdningsvarer for Torgersen på Hvam, sier Engelund.

Hverdagen bestod den gang av å kjøre transport på ukedagene, og mekke på bilene i helgen. I tillegg til kontorarbeid.

- Vi hadde mye gammelt utstyr. Jeg kjørte en gammel japansk Hino på 7,5 tonn, og jeg husker vi hadde en gammel Volvo FL611 og en Mercedes 1520, sier Engelund.

I dag har Engelund Termofrakt fem Scania og 27 MAN trekkvogner. Alt er treakslet. De eier alt hengermateriellet selv, som i stor grad er fra Schmitz Cargobull. Bilene er fra 500 til 540 hester, og alle er Euro 6.

- Vi har gode avtaler med både MAN og Scania, sier Anders Alvær. Han har ansvar for drift og vedlikehold i bedriften, samt at han er med i styret.

- Et godt kundeforhold er viktig for oss. Vi må også nevne Thermo King som leverandør av aggregater til Engelund Termofrakt gjennom 20 år, et samarbeid vi er meget fornøyde med, sier Alvær. Han kom inn i bedriften som sjåfør i 2010, men gikk over til administrasjonen i 2016.

Hovedtyngden av bilene til Engelund Termofrakt er MAN. Foto: Engelund Termofrakt

Det er og blir en livsstil

- Det er store kontraster fra oppstarten i 1996 til i dag. Har de 25 årene blitt slik du så for deg da du startet opp bedriften?

- Nei, den veien har blitt til etter hvert som årene har gått. Det har vært "learing by doing". Jeg så aldri for meg at jeg skulle sitte med en bilpark på 32 semivogntog og snart 100 millioner kroner i omsetning, sier Engelund.

Han hadde ingen lang utdannelse bak seg da han startet bedriften. Han hadde sin bakgrunn som sjømann, taxi- og budbilsjåfør. Han hadde heller ingen familie som var i transportbransjen. Dette er historien om en bedrift og en daglig leder som er bygget opp fra null til 100 millioner.

- Jeg er stolt av at Engelund Termofrakt i dag er et veletablert transportfirma. Jeg er trygg i rollen som daglig leder, og jeg har meget gode medarbeidere rundt meg, sier Engelund.

Han innrømmer at det har blitt mange timer jobb opp gjennom årene, og bedriften har vært livet hans.

- Mine medarbeidere merker nok nå at jeg tar litt mer ansvar for egen helse og egen fritid nå ved at jeg ikke alltid jobber fulle dager. De første 15 årene jobbet jeg mellom 12 og 15 timer i døgnet. Det har vært gleder og mye moro, men også nedturer, slik det er som daglig leder i en transportbedrift. Jeg stortrives, og gruer meg aldri til å gå på jobb, sier Engelund.

Fra varebil til semivogntog

Frem til 2010 besto bilparken i hovedsak av klasse C termo distribusjon lastebiler. Etter tilværelsen på Lørenskog flyttet bedriften litt rundt til ulike adresser i Oslo, og i 2010 flyttet de til Vestby hvor de er i dag. Samtidig kjøpte de sine første semivogntog.

- Det skjedde mye på de årene vi var i Oslo. Jeg kjøpte opp alle aksjene til min partner, og ble eneeier av bedriften. Vi vokste oss ut av kontorene vi hadde i Oslo, og da Torgersen på Hvam, samt Asko Moss og Bergstrøm i Fredrikstad ble Asko Øst på Vestby, ble det naturlig å se etter lokaler der, sier Engelund.

Han kjørte selv distribusjonsbil frem til 2006. Da trappet han ned kjøringen og administrerte stadig mer av driften.

- Fra 1996 til 2014 var distribusjon av storhusholdningsvarer den største inntektskilden til Engelund Termofrakt. I 2010 hadde vi 14 distribusjonsbiler, og noen semier på faste ruter til Møre. Etter hvert økte det på med semikjøring for Norgesgruppen til Asko, og mellom de ulike Asko-lagrene på Østlandet, sier Engelund.

I 2014 hadde Engelund kontrakt med Nettlast Hadeland på distribusjon for Asko Øst på Vestby. Den avtalen ble trappet gradvis ned, og i 2014 var det slutt. Etter det ble det mer semikjøring mellom de ulike Asko-lagrene.

- Da økte vi på med flere semier og kjørte for Asko Transport, Post Nord, Bring etter hvert kom også RST med, sier Engelund.

I dag har Engelund Termofrakt avtale med Asko Transport og Nor-Log Termo på frakt av matvarer, samt RST på frakt av byggevarer og stykkgods. De har 32 semisett, og alle de rundt 50 sjåførene er ansatt i bedriften på ulike stillingsprosenter.

Engelund Termofrakt kjører matvarer for blant andre Nor-Log Termo. Foto: Engelund Termofrakt

- Det tok heldigvis ikke knekken på oss

Et transportfirma som har blitt 25 år har naturligvis opplevd både opp- og nedturer. Tungt.no spør om det er noen slik som sitter spesielt godt i minnet hos Engelund.

- Det har aldri vært noen store kriser, og det har vært lite personskader og ingen store ulykker. Vi har mistet noen semisett med totalhavari, men heldigvis aldri noen store personskader, sier Engelund.

Han trekker frem den fem uker lange matstreiken i Norge i 2004 som kanskje den største krisen til bedriften så langt.

- Store deler av oppdragene våre var å frakte matvarer, og da det stoppet opp mistet vi mye av inntektene våre. Jeg husker vi måtte få utsatt betalingsfrister hos forsikringsselskap og leasingselskapene. Vi sleit skikkelig under streiken. Men det tok heldigvis ikke knekken på oss. Vi hadde en kjempegjeng som jobbet beinhardt for å få skuta opp å gå igjen, og da nyhetene endelig meldte at streiken var over så ble det full fart på oss. Da den ble avblåst dro jeg på jobb halv to om natten for å få oss i gang igjen, sier Engelund.

Vil tenke grønt

Engelund Termofrakt er med i Grønt Landtransportprogram gjennom ASKO Transport, et program som blant annet skal bidra til en halvering av klimagassutslippene fra transport innen 2030. ASKO Transport har et mål om utslippsfri varetransport innen 2026.

- Vi tenker at transport på elektrisitet eller gass er fremtiden, men at det er langt frem dit. Investeringen som skal gjøres må subsidieres, for med dagens transportpriser er det umulig å kjøre gass eller elektrisk og samtidig tjene penger, sier Rolf Engelund.

- Hvordan er økonomien til Engelund Termofrakt i dag?

- Vi har hatt noen investeringer de to siste årene som har påvirket resultatet vårt. Igjen er det et resultat av hva transportkjøpere er villig til å kjøpe for, og vi har gått en god runde både internt og eksternt for å få bygget opp en god økonomi i selskapet, sier Engelund.

Omsetningen til bedriften har økt fra 61 millioner kroner i 2016 til forventet 76 millioner kroner i 2021. Resultat før skatt var i 2016 3,6 millioner, og i 2021 er det forventet et resultat på 2,5 millioner kroner.

- En viktig faktor i regnskapet er at vi bytter ut ulikt antall biler fra år til år, og det viser derfor ulike utslag i regnskapet, sier Alvær.

Han legger til at de daglig har et veldig fokus på logistikken rundt transportene sine. De vil ikke kjøre tomme turer, og må ha betalte turer tilbake til utgangspunktet sitt. Han understreker at det er små marginer.

- Hva er suksessoppskriften for at en transportbedrift skal gå bra?

- Først og fremst er det dyktige sjåfører, sier Engelund.

- Sjåførene må være gode på å behandle utstyret riktig, og må raskt melde tilbake til oss i administrasjonen om hva som må eller kan utbedres. De må også ha riktig fokus på kvalitet, lastesikring, temperaturer, trygg kjøring og slikt, sier Engelund.

Han forteller at de nylig hadde fire bakdører som ble ødelagt på like mange uker. Det er til sammen 100.000 kroner i rent minus i boka. Hendelige uhell, men det gir negative utslag i regnskapet.

- Bedriften må også ha god tilgang på oppdrag, og vi er heldigvis sikre på det nå. Vi som er ansatt gjør også en innsats selv for å begrense utgiftene til selskapet, som jobb på biler og utstyr, sier Engelund.

Han legger ikke skjul på at de er i en særstilling siden de har faste oppdrag på bilene hele tiden, og at det stort sett er kundene som fyller opp bilene. De søker ikke eget gods i stor grad.

- Transportkjøperen kjøper bilen på langkjøring tur/retur. På lokalkjøring er det vi som bygger rutene for at det skal bli best mulig økonomi. Kunden vår RST befrakter bilene selv i den intensjon om at de også skal tjene penger, sier Engelund.

Engelund Termofrakt har to egne befraktere som sitter i administrasjonen. Erik Bakos-Holthe befrakter Norgesgruppen, og Andrej Favoritov befrakter Nor-Log.

- De samarbeider meget bra sammen, sier Engelund.

Moderne bilpark og ansatte sjåfører

Engelund Termofrakt leaser trekkbilene sine, men eier alle hengerne. De fornyer bilparken hvert tredje eller fjerde år.

- Vi har rundt 130.000 kilometer produsert per bil per år, og ved rundt 400.000 kilometer er det på tide å bytte de ut med tanke på sikkerhet og økonomi, sier Alvær.

Han forteller at de ønsker å ha godt utstyrte biler til sjåførene sine.

- Bilene har blant annet høy hytte, to senger, god plass, mikro og vannkoker. Det skal være god komfort for sjåførene, sier Alvær.

Noen av bilene til Engelund Termofrakt går i skiftkjøring, og de har mange skiftarbeidere fra Litauen, Latvia og Estland som ikke har 100 prosent stilling i selskapet.

- De kommer hit på skift med varighet på to eller fire uker. De er ansatt i selskapet med pensjonsordninger, norske rettigheter og får betalt mer enn en norsk tarifflønn, sier Engelund.

Bonusen til de ansatte i bedriften regnes ut fra resultatet, og utbetales på forsommeren etter hvilken stillingsprosent den ansatte har i bedriften.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109