23948sdkhjf

Gamle E6: Nå skal Anlegg Nord rive den ødelagte brua

Vårflommen tok den gamle brua over Badderelva i Kvænangen kommune. Nå skal brua rives, og det bygges ekstra flomsikring nær E6.

I løpet av oktober starter Anlegg Nord å rive den ødelagte brua over Badderelva. Den gamle E6-brua kollapset i vårflommen 12. juni. Flommen førte til så kraftig erosjon at landkaret brøt sammen, og brua falt ned i elva.

– Slik brua står nå, innebærer den en sikkerhetsrisiko. I tillegg vil den skape problemer ved neste flomsituasjon. Vi river brua, og sørger for forsvarlig sortering og deponering av materialene, sier senioringeniør Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen.

Det er Anlegg Nord som har driftskontrakten på riks- og fylkesveiene i Nord-Troms.

– Planen er at entreprenøren skal rive brua og forsterke flomforebyggingen oppstrøms av E6, før vintervedlikehold og brøyting tar løs for alvor, sier Eriksen.


Bilde over: Det var nære på også for Badderen bru på E6 under vårflommen 12. juni 2021. Foto: Karl Martin Eriksen, Statens vegvesen.

Nå legger Statens vegvesen og Anlegg Nord de siste planene sammen, for å sikre at det ikke oppstår skader på personell, utstyr og miljø under anleggsarbeidet.

E6 ble reddet i siste liten

E6 i Badderen ble lagt om i 1986, og krysser i dag ei 37 meter lang bru. Vårflommen kunne fort gjort mye større skade enn å ødelegge gammelbrua.

– Da brua kollapset, kunne vi forvente at elva kom til å grave seg gjennom vegfyllinga på den gamle E6-sløyfa og deretter styre rett mot fyllinga på nåværende E6. Om dette hadde skjedd, ville det antakelig tatt 10-15 minutter før elva grov seg gjennom dagens E6 om lag 20-30 meter fra brua.

– Da ville også dagens bru kollapset, og E6 ville blitt brutt i flere dager. Det kunne også medført store skader på hestesenteret, småbåthavna og annen bygningsmasse i Badderen, sier Karl Martin Eriksen.

Eriksen minnes en hektisk lørdagskveld i juni med full mobilisering. På kort varsel fikk de flere 25-30 tonns anleggsmaskiner og semi-tippbiler på plass, og tilgang til stor plastrings-stein. Slik fikk de styrt hovedflommen og begrenset erosjonen på E6-fyllinga.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094