23948sdkhjf

Optimistisk varebilsjåfør: 2400 kilo overlast

TUNGE VAREBILER: Varebiler som er overlastet er en gjenganger i kontrollrapportene fra Statens vegvesen.

Varebiler rammes ikke av kjøre- og hviletidsbestemmelsene og blir derfor utnyttet av en del aktører. Det har vært lønnsomt for dem å blåse i reglene, og heller laste på noen ekstra kilo.

Fra og med 1. oktober 2021 får sjåfører på varebiler et solid gebyr når det er overlast på over 500 kg. I Forskrift om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen, § 10 h, som trådte i kraft 1. oktober 2021, står det:

«Det kan ilegges overtredelsesgebyr for kjøring med overlastet kjøretøy med tillatt totalvekt t.o.m. 3500 kg når overlasten utgjør over 30 prosent eller over 500 kilo mer enn tillatt totalvekt»

Les også: Varebilsjåfør: Bommer du ved denne skiltingen kan politiet hente deg inn

Trafikkfarlig overlast

Om det er optimisme, uvitenhet eller dumskap står ikke i rapportene til utekontrollen, men at det er trafikkfarlig med overlast er det ingen tvil om.

På Jessheim trafikkstasjon ble det denne uken stoppet en varebil som ble veid til 5.900 kilo. Lovlig vekt er 3.500 kilo, som betyr at den var overlastet med 2.400 kilo. Det var langt over grensen for hva det gis gebyr for, og føreren ble anmeldt til politiet. Bilen måtte lastes ned til lovlig vekt før videre kjøring.

Ved E16 Nybakk ble en norsk varebil med henger stoppet. Hengeren var overlastet med 1700 kilo, og den hadde ikke fungerende bremser. Hengeren ble avskiltet og føreren ble anmeldt.

På Nedre Romerike hadde en varebil 1.000 kilo overlast (bildet over). Det ga 3.000 kroner i gebyr til fører og bilen måtte lastes ned til lovlig vekt før videre kjøring.

Det er også rapportert flere mindre overtredelser.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109