23948sdkhjf

Nye Toyota Traigo80: Langt mer energieffektiv og med helflytende kabin

Den nye generasjonen av landets mest solgte elektriske motvektstruck er hele 16 prosent mer energieffektiv enn dagens Toyota Traigo80. Andre viktige nyheter er blant annet helflytende kabin, modeller med 600 mm lastsenter, enklere batteribytte og et nytt fargedisplay.

Nye Traigo80 lanseres først med åtte modeller fra 2 til 3,5 tonn. Senere vil serien utvides med modeller opp til 5 tonns løftekapasitet.

Toyota Material Handling lanserer nå en ny generasjon av sine 80-volts elektriske motvektstrucker. De dekker volumsegmentet fra 2 til 3,5 tonns løftekapasitet og løftehøyder opp til 6,5 meter. Den kom på markedet i 2013 og også den gang ble det først lansert modeller i dette vektsegmentet. Etter et års tid ble serien utvidet med modeller opp til 5 tonn og produktsjef Kjell Einar Totsås i Toyota Material Handling Norway opplyser til tungt.no/logistikk at det samme vil skje med den nye generasjonen.

Les også: (2013) Toyotas nye 80-volts trucker: Mer kompakte og bredere modellprogram

Nye utgaver med 600 mm lastsenter

Nye Traigo80 vil bli tilbudt både i en basisutgave med et kompakt chassis for mindre operasjoner og med et lengre chassis som gir plass til et større batteri for mer intens og kontinuerlig bruk. I tillegg inneholder serien nå to helt nye modeller for lasthåndtering på 600 mm lastsenter og som har samme akselavstand som standardutgavene med 500 mm lastsenter.

16 prosent mer energieffektiv

Til Traigo 80 kan man velge mellom mange batterityper og Totsås lister opp konvensjonelle bly-/syrebatterier, bly-/syre med utvidet kapasitet for intensive applikasjoner og bly-/syre med hurtiglading fra EnerSys.

I tillegg vil de selvfølgelig også bli tilbudt med lithium-ion som produktsjefen forteller de nå selger mer og mer av – også på motvekt etter at denne batteritypen først ble lansert på lagertruckene for åtte år siden. Toyota Material Handling opplyser at de tilbyr to energipakker som er basert på deres egne lithium-ion-løsninger og konseptet skal gjøre det mulig for kunder å beregne den ideelle kombinasjonen av batteri og lader som passer deres arbeidsmønster med tanke på driftstider og planlagte pauser i løpet av et normalt arbeidsskift. I de fleste operasjoner vil man kunne ha kontinuerlig drift over flere skift uten behov for batteribytte, noe som reduserer kostnaden av et ekstra batteri og ladeutstyr. For eksempel kan en ny Traigo 80 utstyrt med et lite lithium-ionbatteri jobbe et fullt 8-timers skift med bare to 15-minutters pauser under driftsperiodene, samt en 45-minutters ladepause under matpausen.

Totsås forteller at nye Traigo80 er hele 16 prosent mer energieffektiv enn dagens modell, hvilket i praksis betyr lengre driftstid uansett batteritype. Ifølge sammenligningstester skal den også være opptil 10 prosent mer energieffektiv enn enkelte av konkurrentene i dette segmentet.

I tillegg til bly-/syre- og lithium-ion-batterier tilbys Traigo80 med en brenselcelle, men Totsås legger ikke skjul på at den dårlige tilgangen til hydrogen er en stor utfordring for de fleste kundene her i landet og dermed fortsatt et lite reelt alternativ.

Traigo80 er hele 16 prosent mer energieffektiv enn dagens modell, hvilket i praksis betyr lengre driftstid uansett batteritype. Foto: Foto: Toyota Material Handling

Flytende kabin og enklere batteribytte

Toyota Material Handling viser til at Traigo har et svært robust chassis som skal gjøre modellen godt egnet til intensiv bruk i krevende miljøer, både inne og ute.

For tre år siden lanserte Toyota nye Traigo80-modeller fra 6 til 8 tonns løftekapasitet. To av nyhetene den gang var en helflytende kabin, som helt isolert fra chassiset reduserer støy og vibrasjoner for forbedret komfort. I tillegg ville brukere med bly-syrebatterier kunne bytte disse både enkelt og raskt sideveis bare med hjelp av en ledetruck. Nå er også de nye og mindre Traigo 80-modellene blitt utstyrt med dette og når det gjelder batteribytteløsningen vil nok mange hevde at det var på høy tid.

Les også: (2018) Ny stor elektrisk fra Toyota

Nytt fargedisplay integrert i armlenet

For å oppnå optimal effektivitet og sikkerhet for føreren er naturligvis også Traigo80 utstyrt med assistentfunksjoner, blant annet Toyotas velkjente System of Active Stability (SAS) overvåker kontinuerlig lastvekten, løftehøyden og truckens hastighet for å konstant holde trucken stabil.

Den nye kabinen har ifølge produsenten blitt designet med ergonomi i fokus, og har et nytt justerbart armlene samt mange lagringsmuligheter. Integrert i armlenet finner man et nytt fargedisplay som automatisk justerer lysstyrken etter omgivelsene. Man kan velge mellom en berøringsskjerm eller en multifunksjonsskjerm med trykk-knapper. Displayet gir viktig informasjon om for eksempel restverdi på batteriet, løftehøyde, lastvekt, posisjon av mast og styrehjul, for å sikre trygge og effektive operasjoner. Når en av verdiene nærmer seg faregrensen, for eksempel på vektindikatoren, skifter den farge fra grønn til rød.

For betjening vil man kunne velge mellom minispaker, multispaker eller joystick. Totsås opplyser at de fleste norske brukere velger minispaker. De er nå identiske med de som benyttes på skyvemasttrucken BT Reflex og gjør det dermed enklere for truckførere som betjener begge trucktypene.

Nye I_Sitefunksjoner

Toyota Traigo80 er tilgjengelig som en smart-truck, noe som vil gi kundene mulighet til å overvåke og forbedre deres drift når det kommer til sikkerhet, produktivitet og kostnadseffektivitet. Etter at flåtestyringssystemet I_Site har vært integrert som standard på interntruckene siden 2018 skal nå nye funksjoner gjøres tilgjengelige også på motvektstruckene. De blir utstyrt med en ny dataoverføringsenhet som gjør at for eksempel digital kontroll før bruk utføres på det nye displayet. Dersom brukeren har valgt et berøringsdisplay vil også pinkodenøkkelen ligge der.

Toyota Material Handling opplyser at neste generasjons maskinvare i tillegg gir mer innsikt i å forbedre produktiviteten ved å forstå når trucken kjøres med eller uten last. Den overvåker også tilstanden til batteriet, noe som ikke bare forbedrer levetiden, men også øker batterisikkerheten.

Kjell Einar Totsås opplyser avslutningsvis at ordinær serieproduksjonen vil starte i Bologna i midten eller i slutten av desember og at de første leveransene er ventet i januar. En førseriemodell er imidlertid ventet til landet med det første. Produktsjefen legger til at basisutgaven av Traigo 80 vil ha tilnærmet samme priser som de utgående modellene, mens høykapasitetsmodellene vil gå opp ca. fire prosent.

Opphav og kilder: Toyota Material Handling

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079