23948sdkhjf

OnRail satser hybrid på Nordlandsbanen

Etter å ha oppnådd suksess med reetableringen av godstoget mellom Åndalsnes og Oslo satser togselskapet til neste år også på godstransport mellom Fauske og Oslo med to nye hybridlokomotiver.

Å frakte varer på tog er i vinden som aldri før: Bane NOR rapporterer at gods på bane har økt med 11 prosent bare i 2021. Nå investerer OnRail i to nye hybridlokomotiver for å få flere lastebiler bort fra veiene.

 

Det nye togselskapet Onrail reetablert i april godstoget mellom Åndalsnes og Oslo. Det kjører i begge retninger hver kveld og erstatter tusenvis av vogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Nå satser selskapet videre med to råsterke og miljøvennlige hybridlokomotiver som skal settes i trafikk på Nordlandsbanen for å flytte gods fra vei til bane. Fisk vil få høy prioritet på toget.

Les også: Green Cargo: Først i Norden med nytt super-lokomotiv

Europas mest moderne lokomotiv

Hybridlokomotivet EuroDual, som leveres av den sveitsiske togprodusenten Stadler, utgjør en betydelig investering for Onrail. Ifølge en felles pressemelding Bane NOR og OnRail er dette Europas mest moderne lokomotiv, med seks aksler, motorkraft på opptil 9 MW, høy fleksibilitet og miljøvennlig teknologi. Det norske jernbanenettet er foreløpig bare delvis elektrifisert. Med hybridteknologien kan de nye lokomotivene gå på strøm der det finnes, og på markedets reneste dieselmotorer på banestrekninger. Uten lokbytte underveis går det også raskere. Lokomotivene vil ble levert i november til neste år og er de samme som Green Cargo tok i bruk her i landet for et års tid siden.

Kapasitet til lange og tunge godstog i høy hastighet

Den store kapasiteten til de nye lokomotivene gjør at Onrail kan fremføre lange og tunge godstog i høy hastighet. Det er både økonomisk, miljøvennlig og gir bedre utnyttelse av infrastrukturen. Samtidig vil hybridteknologien gi rekordlave utslipp på godstoget mellom Fauske og Oslo.

– Vi har valgt å starte godstog mellom Fauske og Oslo fordi tog er løsningen på lange strekninger, fastslår Henning Aandal, gründer, og daglig leder i OnRail AS.

– På Nordlandsbanen er Bane NOR i ferd med å bygge lengre krysningsspor, innføre det digitale signalsystemet ERTMS og fullføre nye Fauske godsterminal. Fra før er punktligheten høy. Dette gir oss åpningen som vi trenger for å tilby fiskeeksportører og andre transportører et miljøvennlig alternativ, fortsetter Aandal.

Kilde: OnRail, Bane NOR

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125