23948sdkhjf

OPPDATERT: Bring-regnskapene er ute i det fri - nå med Linehaul Bildrift

Siste to uker ble regnskapene for ni av Norges mest toneangivende transport- og logistikkbedrifter endelig klar. Se listen.

TUNGT MED BRING: Av Posten Norge AS sine «bring-selskaper», har vi for lengst omtalt Espeland Transport AS, som har greid å snu en negativ resultatutvikling.

Resten av bring-sfæren har imidlertid latt vente på seg med offentlig tilgjengelige tall.

Oppdatering: I den første utgaven av artikkelen, manglet Bring Linehaul Bildrift AS, da det i følge opplysningene tilhørte et advokatfirma i Oslo. Styreleder Gøran Andreassen i forretningsområdet Bring Fulloadsystemer bekrefter til Tungt.no at selskapet er 100 % eid av Posten Norge AS.

Store, toneangivende - og statseide - transportselskaper

Det er god grunn til at transportbransjen er ekstra nysgjerrige på disse selskapene. De er både store og toneangivende – og i tillegg bærer de den ekstra tyngden av å være statseide bedrifter som konkurrerer i det private markedet.

De ni selskapene under representerere en omsetning på samlet 4,17 milliarder kroner i 2020. Og samlet har de et resultat før skatt på 26,2 millioner kroner. Som gir en samlet resultamargin før skatt på lave 0,62 prosent.

Vi har bedt Posten Norge om kommentar til følgende observasjoner:

  • Det kan se ut som om en større omorganisering i 2019, med effekt 2020, har gitt betydelige utslag på omsetning i de forskjellige selskapene, noen ned, de nye opp?
  • Samlet driftsinntekt på drøyt 4 milliarder på disse ni representerer ikke hele logistikksegmentet i konsernet?
  • Resultat før skatt ser temmelig spinkelt ut for disse 9 selskapene samlet, sett i lys av  Q4 2020-rapporten som skriver  «Logistikksegmentet hadde en betydelig resultatfremgang med 805 mill. kroner»

Pressesjef Kenneth Pedersen svarer følgende på Tungts spørsmål:

- Jeg vil ikke kommentere hvert enkelt selskap utover det som fremkommer av regnskaper/årsberetning. Som en overordnet kommentar kan jeg si at de ulike selskapene har ulike roller i konsernet. Noen har kunder direkte, mens andre driver transportvirksomhet og inngår i konsernets nettverk. Det er konsernets resultatregnskaper som gir uttrykk for vår forretningsmessige virksomhet og finansielle stilling.

Pedersen opplyser samtidig at resultatene for tredje kvartal 2021 legges fram i morgen 5. november.

Omsetningsnedgang i transporten

Kilde til de følgende tallene og detaljene er Proff.no. Vi ser første på selskapene med næringskode Godstransport på vei og Andre post- og budtjenester. Trenden er omsetningsnedgang, men det har også kommet til et nytt selskap.

Bring Intermodal AS (tidligere Bring Linehaul) er størst av selskapene med næringskode Godstransport på vei. Intermodal måtte tåle en betydelig reduksjon i driftsinntekter i 2020, som ble 827 millioner kroner, ned fra nesten en milliard i 2019. Forklaringen er at "Bildrift" er skilt ut som eget selskap, se lenger ned, og dermed er samlet nedgang likevel moderat.  Resultat før skatt ble omsider 5,5 mill i pluss, etter ganske mange minusår. Selskapet ble stiftet i 1991, under annet navn formodes, det oppgis 64 ansatte og Stein Børre Johnsen er daglig leder.

Bring Transportløsninger AS kom også ut av 2020 med betraktelig redusert omsetning (nesten halvert, fra 584 til 300 millioner kroner), og fortsatt med et millionunderskudd. Helt presis 19 millioner i minus før skatt. Selskapet ble stiftet i 1996, har 259 ansatte og Gunnar Fredrik Røen er daglig leder.

Bring Courier & Express AS er et selskap som tidligere har gått litt under radaren for oss på Tungt, med næringskode «Andre post- og budtjenester», men med sine 372 millioner i omsetning i 2020 er de jo ikke små – selv om omsetningsfallet fra 2019 er superbrutalt, ned fra 706 millioner! Men resultat før skatt er pluss 14,6 millioner i 2020, det er 82 ansatte og Ove Bråland Sætre er daglig leder.

Bring Warehousing AS derimot, økte omsetningen fra 320 til 368 millioner i 2020, og går omtrent i null før skatt. Selskapet med juridiske aner tilbake til 1968, har 261 ansatte, driver med Lagring, Drift av gods- og transportsentraler - og Godstransport på vei. Stefan Einarsson er daglig leder.

Bring Equipment AS er et nytt selskap fra 2019, og registret med kode Godstransport på vei. Omsetningen ble i 2020 for det ferske selskapet 172 millioner - mens resultat før skatt ble pluss 2,1 millioner. Formålet med selskapet er også "... herunder utleie av transportmateriell". Daglig leder er Jan Andresen.

Bring Linehaul Bildrift AS er et nytt selskap fra 2019, og registret med kode Godstransport på vei. Omsetningen ble i 2020 for det ferske selskapet 143 millioner - mens resultat før skatt ble minus 4,3 millioner. Selskapet har 167 ansatte, og formålet med selskapet er nylig endret til "Logistikkvirksomhet, samt annen virksomhet som står i forbindelse med dette". Daglig leder er Karin Johanna Levin.

Nytt og splittet innen spedisjon

Bring Home Delivery Norge AS ble etablert i 2019, og hadde 394 millioner kroner i omsetning i 2020, med resultater før skatt på 673.000 kroner. Selskapet er registrert under Spedisjon, har oppgitt 149 ansatte og Tore Hetland er daglig leder.

Bring Cargo AS hadde 1.063 millioner i omsetning i 2020, ned fra drøyt 1,6 milliarder i omsetning i 2019 (forklaringen ligger antagelig i neste post). Selskapet er registrert under Spedisjon og nådde pene 29 millioner i resultat før skatt. Selskapet ble stiftet i år 2000, har 130 ansatte, og Anne Stenseth Kristoffersen er daglig leder.

Så har det altså dukket opp et nytt Bring Cargo-selskap i oversikten, Bring Cargo International AS, også registrert under Spedisjon. Dette er stiftet i 2019, har 102 ansatte og omsatte for 535 millioner i 2020, men med minus 7,9 millioner før skatt. Brian Eriksen er daglig leder.

Kilde: Proff.no, Tungt.no

Artikkelen er en del av vårt tema om Topplistene 2020.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094