23948sdkhjf

Espeland Transport AS snudde trenden - gikk nesten i pluss

For ett år siden kom hjørnesteinsbedriften i Alvdal med optimistiske prognoser for regnskapsåret 2020 - det slo til.

TRANSPORT & REGNSKAP 2020:

Inge Espeland er lastebileieren som startet med en lastebil for Sties Termotransport for godt over 30 år siden.

Her er en trivelig artikkel på Tungt fra 2009.

Derfra gikk det stort sett en vei for det som etter hvert ble Espeland Transport AS i Alvdal fra 1995 og frem til 2016. Oppover. Og her er artikkelen på Tungt fra mai 2016 - da det ble klart at Espeland solgte til Posten Norge.

Så stoppet det. Du kan lese en oppsummering av utviklingen i artikkelen fra i fjor HER.

Men Inge Espeland har hele tiden sittet i styret i Espeland Transport, også i dag, mens det de siste par årene er transportveteranen Kjell Owrehagen som har holdt i rattet som daglig leder.

Espeland Transport AS skiller seg forøvrig fra de andre transportselskapene Posten Norge har kjøpt, som har innfaset i en eller annen Bring-variant i navnet, mens Espeland har beholdt navnet og stilen.

Samtidig har bedriften også holdt på den prisverdige rutinen med å levere ferdig regnskap tidlig. Som betyr at de fortsatt er den eneste transportvirksomheten i Bring-sfæren som har offentlige 2020-tall. 

Frem til og med 2016 hadde Espeland Transport levert solide plussregnskap.

Resultatutviklingen de tre første årene under den nye eieren Posten Norge, gikk imidlertid dramatisk feil vei. Frem til Owrehagen fikk tatt grep.

- Vi satt i gang en prosess med evaluering av materiell og transportavtaler som nå er i ferd med å gi solid effekt. Om det ikke blir pluss i 2020, nærmer vi oss kraftig, sa Owrehagen til Tungt i juli i fjor.

Og det fikk de jaggu til. Fra et minusresultat før skatt i 2019 på nesten 11 millioner kroner, ble underskuddet i 2020 kun 0,4 millioner kroner.

Godt jobbet, må man kunne si. Så blir det spennende å se når resultatene kommer, om Espeland-metoden er tatt i bruk i øvrige PostenBring-selskaper også.

Kilde: Proff, Tungt

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.156