23948sdkhjf

Tungtransporten i Sverige kjører aldeles for fort - Trafikverket varsler tiltak

Nå tar svenske Trafikverket grep. Til etterfølgelse for Norge?

TUNGT I FARTA:  Angivelig viser målinger at hele 70 prosent av den svenske tungtrafikken kjører fortere enn fartsgrensen. Det er Tidningen Proffs som melder saken.

Nå iverksetter Trafikverket, svenskenes vegvesen, flere prosjekter for å dempe farten, blant annet gjennom samarbeidprosjekter med store aktører som Dagab/Axfood, DB Schenker og Postnord med forpliktelser til å holde fartsgrensene også på innkjøpt transport.

Fra 2023 kommer Trafikverket også til å stille krav til rapportering av fartsoverskridelser i entreprenørinnkjøp, og allerede i høst kjører de pilotprosjekter for å finne ut hvordan dette vil virke i praksis.

- Om alla håller hastigheten kan 50 liv räddas årligen och koldioxidutsläppen minska med 300 000 ton, uttaler Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, følge Proffs.

I Sverige har altså et antall store transportkjøpere og Trafikverket gått sammen om oppropet "Hållbara hastigheter", som best kan oversettes som "bærekraftige hastigheter".

I oppropet pekes det på transportkjøperes ansvar for både å utarbeide kjøreplaner, som gjøre det mulig å holde seg til lovlig fart, og at transportkjøperne stiller krav til transportørene om at fartsgrenser respekteres.

TUNGT MENER: Det er all grunn til å tro at regnestykkene rundt både fartsoverskridelsene og liv/klima-besparelsene kan overføres til norske forhold. I så måte er dette en svært lavthengende og samtidig effektiv "frukt" i klima- og hms-arbeidet i norsk transport også.

TransportMagasinet gjorde for noen år siden en enkelt test tur/retur Oslo - Trondheim som til gangs underbygger dette LES HER.

Men samtidig må vi legge til at fartsgrenser er et farlig parameter å låse slike krav til. Halve året er det tidvis livsfarlig å kjøre så fort som fartsgrensen tillater! Og ikke minst er det forhold som veiarbeid, ferjetider, lokale kødannelser og annet "rask" som oftest ødelegger en faststatt "rutetid". Å forsterke respekten for fartsgrensene er bra "kulturarbeid", men fornuften må henge med der en statisk fartsgrense overhodet ikke er smart å følge.

Kilde: Tidningen Proffs, Trafikverket, Tungt

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ante fra Sauda: - Det er en bratt og lang læringskurve
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094