23948sdkhjf

Storordre på Iveco S-Way: Over 1000 trekkere skal gi gass for Amazon i Europa

Iveco har lenge satset spesielt hardt på gassbiler. Her før de en ordre som gir valuta for innsatsen.

TUNGT INNTOG: Gigantiske Amazon ruller inn over hele verden. I vårt nabolag er Sverige "tatt", snart er det Norges tur.

Og mye av varene skal antagelig toge inn med S-Way gassbiler fra Iveco.

I går ble det nemlig kjent at Amazon nå har økt bestillingen fra 216 til 1.064 CNG-drevne S-Way - altså på komprimert gass, ikke flytende.

De første 214 bilene er allerede levert, mens de nye 848 skal leverestil sommeren.

Bilene er utstyrt med Ivecos 13-liters Cursor-motor for naturgass, og med gasstanker på 1.052 liter, skal de ha en rekkevidde på opp til 620 km.

Rekkeviddeangst er som kjent et fenomen også for dem som kjører på gass.

"Ulempen" med teknologien komprimert gass kontra nedkjølt flytende gass er at gassen tar mye plass - rettere sagt at kjørelengden blir relativt kort for samme volum gass. CNG - eller CBG som man helst bruker i Norge - er derfor foørst og fremst egnet for lokal og regional distribusjon.

Fordelen med gass kontra diesel er uansett at det kan regnes betydelige CO2-reduksjoner med teknologi som er tilgjengelig i dag - også for naturgass. Brukes biogass, er reduksjonene i regnestykket betraktelig større.

Merk at dette er et "regnestykke". Man slipper ut CO2 også når man kjører på biogass. 

Opphav og kilder: Iveco pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093