23948sdkhjf

Renault Evolution straks på vei ut i Norge – med bedre vinterisolering

I desember begynner Renault Truck sin «karavane» med de nye bilene Norge rundt – fra Oslo via Sørlandet, Vestlandet og Trøndelag helt til Tromsø.

TUNGT OG NYE LASTEBILER: Noen lesere vil antagelig huske at vi skrev om de nye franske bilene i april – og ikke så rent få lesere fikk det første glimtet av dem på norsk jord på Oslo Motor Show nylig.

Dette er altså langt mer enn bare ny form og farge. Renaultene har fått et større løft på alt fra komfort og teknikk til finslige detaljer i det som er den største faceliften siden 2013.

Les mer om detaljene her

Nå mangler det altså kun detaljer og det siste skappåbygget fra Arka før «karavanen» legger ut på tur. Da blir bilene mulig å både beskue og prøve ute hos Renault-forhandlerne.

Tre biler Norge rundt

- Vi har fått 2 av 3 biler klare (de samme som stod på Oslo Motor Show), og venter på at skapbilen blir ferdig bygd, svarer Renault-sjef Viggo Noreng.

- Vi regner med å legge ut på veien i løpet av desember, og rekkefølgen blir Oslo -Innlandet - Østfold - Vestfold - Sørlandet - Stavanger-området - Bergen - Trondheim - Bodø - Tromsø

Noreng opplyser at programmet vil varierer litt fra forhandler til forhandler, og at bilene de har med seg rundt er:

  • T High 520 6 x 2 trekkvogn
  • C520 8 x 4 tridem med krokpåbygg fra Multilift
  • T440 6 x 2 skapbil med påbygg fra Arka

Klasseledende necktilt og bedre isolering

- Hva hører dere fra kundene og hva har du mest tro på med de nye bilene?

- Blant annet rattløsningen med ingen med necktilt med mulighet for inntil hele 60 graders justering av rattet. Dette har vært en lenge etterspurt løsning, og her mener jeg vi nå er klasseledende sammen med Volvo Trucks.,  

- En annen sak er at hytta vår har fått bedret vinterisolering. Sammen med mer støyisolering i dørene har hytta med det blitt ett enda mer komfortabelt sted å være, takket være nydelige detaljer helt ned til ny mobiltelefonholder med USB-C tilkobling.

- Vi er allerede stolte av kjøreegenskaper og drivstofføkonomi, og kommer med nye motorer med kraftig forbedret drivstofføkonomi, sammen med turbo compound og smart boost.

... men ikke snutebil

Da Viggo Noreng nylig ble intervjuet i TransportMagasinet - som du kan lese i denne Pluss-artikkelen, trykk på bildet til høyre – utdypet han også mye rundt både hvordan Renault tenker og yter i Norge – og planene fremover. Blant annet:

- I hele år har vi gått med svarte tall hver eneste måned, for første gang med det oppsettet vi har nå, og det er en utrolig god følelse,

- Jeg får ikke kjørt så mye lastebil som jeg har lyst til, men jeg griper sjansen når demobilene våre skal ut på veien. Vi har fire nye modeller som skal ut og vises. Ulempen er at jeg ikke har hengerlappen ennå, så det står høyt på agenda å finne en kjøreskole med Renaulter i stallen.

- Det nyeste nye i lastebilhytteverden er «snute» for bedre aerodynamikk og sikkerhet?

- Nei, det er ikke snute på Evo. Aerodynamikken ivaretas med mange små justeringer og spoilere og slikt. Men hehe, Renault har jobbet med både snutebil og andestjert-tralle i kombinasjon i Optifuel Lab 3 for de som eventuelt husker de bildene fra 2018. Det er nok i beste fall neste trinn.

- Imaget da, når sjåførene er mangelvare og kan bestemme merket selv?

- Renault er nå bedre stilt enn noen gang i Norge. For det første er alle våre standardbiler ut i markedet bra utstyrt på norsk nivå.

Vi er relativt sett store innen distribusjonssegmentet, hvor det jo er vanskeligst å skaffe sjåfører, og vi har hatt som filosofi at alle konseptbilene våre skal være godt utstyrte som standard. Det skal ikke mangle noe.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094