23948sdkhjf

Kjørt: Renault Express - Den lille overraskelsen

Ment som innstegsmodell og en av de rimeligste varebilene på markedet - overrasker den nye franskmannen på flere punkter.

Tungt-kjørt: Vi har gjort unna noen mil i nye Renault Express og blitt overrasket:

For det første synes vi den har et fint utseende (du husker vel hvordan den gamle så ut?). For det andre byr den på en kvikk og nesten sporty kjøreopplevelse uten last.

Vi fant også interiøret og førersetet både trivelig, komfortabelt og med et godt kvalitetsinntrykk. Gearskassa er også lettsjaltet og presis. Hele bilen virker godt sammanskrudd og solid.


Bilde over: Vi konkluderer med overraskende fin kjøreopplevelse, men du må tåle en del støy i høyere hastigheter. Foto: Fredrik Saugstad

Snill på dieselen

Den siste overraskelsen er det lave forbruket. Offisielt skal det ligge på 0,5 liter på mila, men vi fikk målinger som lå fra 0,4 til 0,46 liter på mila.


Bilde over. Til og med oktober er det registrert 119 av Renault Express, som hadde salgsstart sånn ca midtveis i 2021. Foto: Fredrik Saugstad

Du har sikkert hørt om Renault Express fra tidligere. Fra 1985 til 2000 ble den firkanta varebilen solgt i 1,7 millioner eksemplarer globalt. Men det er bare navnet som er felles med den nye Express vi har kjørt her. Ja rent bortsett fra at det er en enkel rimelig liten varebil da. 

Bilde over: Gamle Renault Express (1985 - 2000). Foto: Renault

Rimelig nyttekjøretøy

Med nye Renault Express ønsker franskmennene å gi konkurrentene hodebry på pris. For startprisen på 184.900 kroner eks. mva, er det ikke så mange andre varebiler som kan matche. For 199.900 får du 95-hesters dieselen, 8-tommers berøringsskjerm, ryggekamera, blindsovenvarsler og vinterhjul. 


Bilde over: Dørhåndtaket plassert på innsiden av høyre bakdør er litt klønete. Foto: Fredrik Saugstad

Fin drivlinje

Motoren er en 1,5 liters dCI med enten 75 eller 95 hestkrefter. Vi har fått stifte bekjentskap med begge, og det er liten tvil om hva som virker kvikkest, men også 75-hesteren gir et trivelig inntrykk på veien, selv om den er litt kortpustet. Med 95-hesteren synes vi Renault har fått mye ut av en liten motor og den gir bra med moment så fort turboen sparker inn og virker relativt sprek, særlig kominbert med den presise og fine gearkassa.

Lastehvolumet er på 3,3 m3 med lastelengde 1,91 meter med standard varevegg, mens nyttelasten er 650 kg.

Kangoo Vs. Express?

Med første øyekast ser de to nye Renaultene ut til å ligne hverandre, forskjellen i korte trekk er at Express blir budsjettfavroitten, mens Kangoo får mer utstyr og automat. De skiller seg også på lastekapasitet.

Renault Express Blue dCi 95

Motor: 1,5-liters diesel rekkefirer
Effekt: 95 hk v 3000-3750 o/min
Dreiemoment: 240 Nm v 1750-200 o/min
Gearkasse: 6-trinns manuell
Nyttelast m fører: 623 kg
Tillatt totalvek: 2002 kg
Tillatt hengervekt: 1200 kg
Varerom: 3,3 m3
Lastelengde: 1,91 m
Lengde: 439,3 cm
Bredde: 177,5 cm
Pris kjørt inkl mva: 244.000 
Pris kjørt eks mva: 199.900
Pris fra eks.mva: 184.900 

Pluss:
Kjøreopplevelse
Forbruk
Gearkasse

Minus:
Støynivå på motorvei
Innvendig dørhåndtak bakdør

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.109