23948sdkhjf

Hvor E6 og E39 møtes! Totalentreprise på å bygge om Klett-krysset

Klettkryssets kapasitet har vært overvurdert - nå må rundkjøringa og rampene på begge sider utbedres og utvides.

Klettkrysset - der E39 og E6 møtes: Bakgrunnen for denne kontrakten har vært relativt omdiskutert. Miljøpakken (består av kommunene Melhus, Trondheim, Malvik og Stjørdal) bevilget i 2021 40 mill. kr. til utbedring av rundkjøringa og rampene på begge sider av den relativt nye rundkjøringa.

Lange køer

Det måtte de gjøre fordi etter åpningen av ny E6 oppsto nemlig lange køer i rushtid i 100-sonen på E6 i Storlersbakken (Klettbakken). Som ett av flere sparetiltak ble planfritt kryss (som Statens vegvesen anbefalte) mot E39 droppet på grunn av pengemangel på E6-prosjektet, og erstattet med rundkjøring. Kapasiteten i rundkjøringa var overvurdert og køer og ulykker var resultatet.

Ombygginga har som mål å bedre sikkerheten og øke framkommeligheten på en strekning med mye trafikk og høy hastighet.

Fristen for å melde interesse er 19.januar 2022 og prosjektet skal være sluttført 31.oktober 2022.

Dette skal gjøres:

•  Avkjøringsrampe fra E6 utvides til 2 felt i lengde ca 410 meter.
• Filterfelt mot Klett fra Trondheim.
• Sentraløy i rundkjøringer bygges om til oval form slik at det blir 2 felt gjennomgående i retning til/fra E6/E39.
• Opparbeiding av flettestrekning på ca 180 meter etter rundkjøringen, mot Orkanger.
• Plass til 2 biler ved stopplinja inn mot rundkjøringa fra Orkanger og fra Klett.
• Tilfartskontroll (lyssignal) i arme fra Melhus.

Opphav og kilder: Statens vegvesen / Miljøpakken / Trondheim kommune

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125