23948sdkhjf

CargoNet med fersk sjømat til Europa

Sjåførmangel og økte kostnader for veitransporten fører til mer gods på bane – også for sjømateksporten og den internasjonale transporten.

TUNGT PÅ SKINNER: CargoNet opplyser i en pressemelding fredag at de i samarbeid med aktørene i sjømatnæringen og transportbransjen utvikler et direkte togtilbud fra Nord-Norge til Padborg helt sør i Danmark.

Dette skal sikre fersk norsk sjømat raskest mulig tilgang til det europeiske markedet.

I Padborg vil toget fylles opp med importvarer som også krever teperaturkontroll. Returen til Norge går til Oslo med disse importvarene. Derfra fylles det på med dagligvarer og annet gods til Nord-Norge for en ny rundtur.

- Vi opplever at dette oppfyller kriteriene for en rask fremføring av godset samtidig som det gir effektiv ressursutnyttelse og med togfremføring minst mulig fotavtrykk, sier Carl Fredrik Karlsen i CargoNet.

- Når dette i tillegg bidrar til trafikksikkerhet, styrker norsk eksport og import, mener vi at vi kan tilby markedet en enklere og mer fremtidsrettet transportløsning enn alternativene.

Planen er tre ukentlige avganger med fersk fisk fra Narvik i løpet av 2022, og deretter øke til fem avganger per uke i takt med etterspørselen og veksten i norsk sjømateksport.

 - Dette er noe vi har jobbet med lenge og som bransjen har snakket om i årevis. Vi tror sterkt på at tiden er moden for et slikt fremskritt - godt hjulpet av sjåførmangel og et stadig sterkere krav fra myndigheter og forbrukere til bærekraftige transportløsninger.

Ett fullastet sjømat-tog har plass til om lag 700 tonn sjømat. CargoNet mener et tog med daglige avganger fjerner over 10.000 trailerturer og reduserer Co2-utslipp med over 20.000 tonn i året.

Første testtransport gikk fra Narvik sent fredags kveld 3. desember og ankom Padborg ved lunsjtider søndag 5. desember.

- De som har transportbehov for sjømat fra Nord-Norge har nok merket kapasitetsutfordringene på kroppen den siste tiden. Vi ser at volumene vokser og transporttilbudet oppleves som en begrensning. Videre blir terminalkapasiteten på Østlandet sprengt som følge av økte volumer og transportløsninger som primært baserer seg på Alnabru som HUB for videretransport, sier Eirik Flo, Director of Logistics fra Coast Seafood.

 - Vi har lenge ønsket oss en togløsning med god frekvens og strategiske stoppesteder lenger syd enn Oslo som er konkurransedyktig på pris og ledetider. Denne nye løsningen til Padborg treffer disse kriteriene. Vi var tidlig ute og tinget kapasitet så fort løsningen ble kjent og er spent på første tur, sier Flo. 

Også Nor-log Thermo samarbeider aktivt med CargoNet for å tilby konkurransedyktige transportløsninger.

- På grunn av manglende transportkapasitet i Nord-Norge har behovet blitt stort for å finne nye løsninger. Med det nye toget fra Nord-Norge til Padborg får vi transport som reduserer transportens tid og tilfører mer kapasitet i området, sier Silje Steffensen, salgs- og markedssjef i Nor-Log Thermo AS.

Kilde: Pressemelding fra Vygruppen AS

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078