For første gang er dette lovlig i Norge - vi har kjørt Renault Kangoo med full åpning
Inntrykket etter noen mil bak rattet på den nye Renault Kangoo er svært positivt, den gjør egentlig den utgående modellen til skamme. Alt er flere hakk bedre mener vi. Kjøreegenskaper, komfort, kvalitetsinntrykket, designet og de praktiske løsningene trekker opp.
Bilde over: Nye Renault Kangoo vil bli å se på norske veier utover neste år. Foto: Fredrik Saugstad
For første gang i Norge
Løsningen "Open Sesame", altså at B-stolpen er fjernet og passasjersetet kan legges ned og vareveggen brettes til siden virker solid og gjennomtenkt. Det er også overraskende lett å legge ned setet og brette frem gitterveggen.
Det gir en enorm innlastingsbredde på 1,45 meter og gjør lasterommet betydelig større og lengre. Det var ingen selvfølge at dette ble godkjent for Norge. Og det er den første varebilen med en slik løsning her til lands. (Versjonen med vanlig B-stolpe vil også bli tilgjengelig.)
Bilde over: De praktiske betydningene er utvilsomt gode. Foto: Fredrik Saugstad
Smågenialt dette, og endelig kan en liten varebil utnytte plassen til det ofte ikke brukte passasjersetet. Joda, vi merket noe mer støy fra varerommet, men hadde vel forventet oss enda mer.
- De første bilene (Q1 2022) vil være av denne typen (L1 manuell, Open Sesame). L2 og EDC automatgir kommer noe senere, forteller Roger Andersen PR- og markedsidrektør i RBI Norge AS.
Bedre på veien
Kjøreegenskaper er bra, laangt bedre enn utgående kangoo. Understellet virker godt avbalansert og gir god tilbakemelding. Styreresponsen er også mye bedre enn tidligere, noe som hjelper på kjørekomforten.
Bilde over: Vi liker det meste med nye Kangoo som kommer med både diesel, bensin og batteri etterhvert. Foto: Fredrik Saugstad
Dette var en førproduksjonsbil, den eneste i Norge for øyeblikket, så importøren har ikke fått bestemme utstyrsnivå eller oppsett. Likevel, her fant vi stort sett alt vi kan ønske oss, unntatt automaten som kommer utover i 2022. Den manuelle 6-trinns gearkassa er likevel fin og presis. For den brukes en del med kun 95-hesters diesel som er avhengig av turboen, men når den slår inn føles Kangoo relativt kvikk.
1,5 dci blue kommer med 95 og 115 hk. 1,3 TCE kommer i 100 eller 130 hk. Skal du ha dobbeltklutsj-automaten, blir den tilgjengelig med de to høyeste effektalternativene.
Bedre bak rattet
Interiøret er løftet flere hakk, blant annet er multifunksjonsrattet justerbart begge veier med god lengde og gir en god følelse i bruk.
Bilde over: Trivelig førerplass med klar forbedring fra utgående Kangoo. Foto: Fredrik Saugstad
Det er bra med oppbevaringsrom i kupeen (til sammen 60 liter) og hanskerommet er en romslig skuff som sklir ut (som på Master). Den har tre USB-lademuligheter, induksjonslading, ok skjerm, ok høyttalere og et supert sladrespeil. Automatisk 2-soners klimaanlegg er ikke hverdagskost for de minste varebilene, noe Renault har løst småelegant med vribryterne i midtkonsollen. Nøkkelløs start og nøkkelkort er jo også litt fancy. Den eneste mangelen vi fant var at den ikke hadde setevarme i passasjersetet.
Bilde over: Joda, rattet er viktig! Og dette innfrir med god kvalitetsfølelse og ergonomi. Her kan du stille det lenger enn mange andre i både høyde og dybde. Foto: Fredrik Saugstad
Assistfunksjoner som automatisk nødbrems, autonom kjøring nivå 2, sidevind-assist, lane-assist og det nevnte permanente kamera/sladrespeil er på plass.
Gjør ryggekameraet til skamme
Det elektroniske sladrespeilet overrasker også med HD-kvalitet, men kanskje aller mest imponerende er at vi ikke klarte å få det klinete, vått eller dekket til av frost en eneste gang selv om bilen stod utendørs i kulde og snøvær og veiene var klinete.
Bilde over: Elektronisk sladrespeil fungerer over all forventning med høy oppløsning. Foto: Fredrik Saugstad
Det eneste vi klarte var å få det føyket igjen av nysnø som lå på taket før turen, men også det forsvant, og vipps så var HD-bildet tilbake. Vi har ikke fått en konkret forklaring på hvordan kameraet klarer dette, men at kameraet ikke påvirkes av skitt skyldes nok mye plasseringen og aerodynamikk svarer RBI Norge. Alle «vertikale flater» bak på en bil dekkes fort av skitt ved kjøring på norske veier, spesielt vinterveier, grunnet turbulens mens den smale finnen oppe på taket lager neppe noe turbulens.
Bilde over: Det vanlige ryggekamera blir smusset ned raskt på norske vinterveier og har dårligere oppløsning (bilde er tatt mot samme veggen som sladrespeilet over). Foto: Fredrik Saugstad
Uansett gjør det ordinære ryggekamera plassert over registreringsskiltet bak egentlig til skamme, siden det blir møkkete med en gang på norske vinterveier og har mye dårligere oppløsning i forhold.
Kommer i 2022
De første bilene vil komme til Norge utover i Q1 2022. Den elektriske Kangoo E-Tech Electric kommer sannsynligvis mot slutten av 2022 med 44 kW-batteri og WLTP-rekkevidde på 265 kilometer.
Det vi fant å hakke på:
Vinduspyler fikser ikke kulde så bra. Strålen når bare såvidt over viskerbladene.
A-stolpene stjeler noe sikt
Oppløsningen på ryggekamera er mye dårligere enn sladrespeilet
Ikke oppvarmet passasjersete
Bilde over: A-stolpene stjeler en del av sikten. Foto: Fredrik Saugstad
Renault Kangoo L1 Nordic Line "Open Sesame"
Motor: 1,5 Dci
Effekt: 70 kW / 95 hk
Egenvekt m fører: 1519 kg
Nyttelast mfører: 508 kg
Vogntogvekt: 3527 kg
Tilhengervekt: 1500 kg
Lengde: 449
Bredde: 186
Priser: Ikke klare i skrivende stund