23948sdkhjf

Tunnelmarkedet: Kundene “rigges” for vekst

Ut av porten hos Epiroc på Vestby ruller det ut en bil fra Agder Maskintransport med en Epiroc XE3 på vei til Veidekke.

Det er den siste i en lang rekke leveringer fra Epiroc Norge AS i Vestby dette året.

All time high

- 2021 har vært all time high på underjords rigger  selv om volumet i  uttak fastkubikk på tunnel (infrastruktur) er ned på lave 4,2 millioner faste kubikk, så ser det ut som vi kan få en durablig vekst i uttaket i 2022, forteller Espen Paulseth, markedssjef på underjord i Epiroc Norge AS. 

- Det “rigges” for vekst i tunnelmarkedet. Det kan man vel si om 2021, forklarer han.

Salget av underjordsrigger har vært veldig bra i kontrast til uttaket av fastkubikk i tunnel. Da rigges det for vekst i dobbel forstand, forklarer han.


Bilde over: Her står Espen foran tre av tunnelriggene Epiroc har levert i år. Det er maskiner som tilhører Veidekke, NCC og Agder Tunnelservice. Foto: Epiroc

Det har vært mindre uttak på veitunnel (i km), mens fjellhaller har økt.

Bestselger: Epiroc XE3

Epiroc XE2 har tre borebommer og en arm med servicekurv og veier ca 54 tonn. Dette er bestselgeren til Epiroc og den mest solgte riggen i Norge forteller Espen.

Så klemmer han inn en funfact i samme slengen: 
- På en oppstilling kan den bore et område / tunneltversnitt på 200 m2. Den har "X" i navnet fordi den har en X-formet utforming på bommene, de løftes opp og ut fra maskinen.

Elektrifiseringen snart ferdig

- Epiroc har jobbet med elektrifisering i flere år og behovet kom jo i utgangspunktet fra dype gruver hvor kostnaden på ventilasjon er ekstremt høy. Så vi har en del ferdige produkter og nå blir det spennende å se hvordan markedet responderer.

- Vanligvis brukes jo dette underjord, men det er ting på gang på overjord også.

- Snart har vi alle produktene underjord på batterielektrisk, med unntak av de største tunnelriggene som også er under utvikling, men de kjøres mest på nettstrøm allerede. 

Hva med 2022?

- Det er jo lov å håpe på 6-7 millioner fastkubikk på tunnel, men vi får se. Toppåret 2017 var jo nærmere 8 mill. 

- På overjord er det også stor etterspørsel og et godt marked for borrerigger. 

Utfordringene?

- Generelt kan vi vel si som mange andre at det er utfordringer med leveringer fra fabrikker som lager komponenter til våre rigger så leveringstidene er lange på en del produkter. På den annen side er det nok andre i maskinbransjen som har det mer utfordrende, kommenterer Paulseth.

Generelt tror vi og håper på et godt 2022, avslutter Espen Paulseth.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125