23948sdkhjf

Retro: Scania prøvde ut Opticruise

JANUAR 1995: Scania gjennomførte feltprøver med det «datastyrte giringssystemet» Opticruise.

 

Det var basert på en standard synkronisert girkasse, men takket være nøyaktig elektronisk styring av motorturtall og dreiemoment ble ikke synkroniseringen benyttet. Systemet registrerte førerens kjørestil og tilpasset giringsmønsteret etter det. Clutchpedalen måtte kun benyttes ved start og stopp. Opticruise ble kommersielt tilgjengelig på 4-serien som ble lansert i 1995, og med den nye R-serien i 2009 forsvant pedalen.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 1-1995:

AL Maskin fikk enda et truckmerke: Steinbock Boss

AL Maskin hadde overtatt ansvaret for Steinbock Boss i Norge. Med både Komatsu, Stocka, SMV, MIAG og Brødrene Vestergaard fra før ville de to selskapene til Thorstein Bjerke (bildet over) ha et av de bredeste produktsortimentene i norsk truckbransje.

Hovedproduktet var imidlertid Komatsutruckene som Bjerke hadde hatt ansvaret for helt siden han ledet truckavdelingen til Løwener Mohn. Han opplevde noen turbulente år på slutten av 80-tallet da selskapet ble kjøpt opp av Astrup som ikke var interessert i truckdrift og derfor skilte ut denne virksomheten i AL Maskin som Bjerke på sikt skulle overta.

I 2003 gikk Bjerke sammen med Mitsubishiimportør Jæger og etablerte AL Maskin Jæger. Året etter ble avtalen med Komatsu sagt opp og Mitsubishi ble hovedproduktet. I 2007 ønsket Thorstein Bjerke å trappe ned og overlot selskapet til sønnene. To år senere kom beskjeden at selskapet var konkurs. Dermed ble det en svært trist sorti for Bjerke som var en av truckbransjens mest respekterte.

De første av hele 150 nye Volvo FH

Sties Bil hadde fått overlevert de første bilene i norgeshistoriens største sivile lastebilordre.

Opprinnelig lød avtalen på 85 nye FH. Den var blitt utvidet til også å omfatte innbytte av 65 av disse etter tre år – tilsammen 150 biler over to 3-års perioder. Bilene ble utstyrt med kommunikasjonssystemer som via GSM/NMT-nettene skulle overføre alle kvalitets- og økonomistyringsdata direkte til selskapets ledelse.

Scania rettet fokuset på kundetilfredshet

– Nå i 90-årene er kunden kongen, og konkurransen om deres gunst er stor og økende. Fornøyde kunder er en utfordring som hele Scaniaorganisasjonen er opptatt av, fastslo markedsdirektør Erik Frium (bildet over) i Norsk Scania.

– Fornøyde kunder får vi når vi viser dem respekt, lytter til dem og finner løsninger på deres behov og ønsker. Kort sagt alle som arbeider i Scaniaorganisasjonen må vise i sin praktiske hverdag at han eller hun bryr seg om kunden, fortsatte Frium.

Utgangspunktet for den økte oppmerksomheten var importørens løpende måling av kundetilfredshet både med tanke på Scania som produkt, service og organisasjon. Scania hadde i den forbindelse etablert målingsverktøyet Scania Barometer.

Lokket norske bedrifter til Holland

Takket være sine store havner og sentrale plassering hadde svært mange virksomheter valgt å legge sine europeiske sentrallagre i Nederland hvor det også i stor grad ble utført Value Added Logistics (VAL).

Ved å foreta grunnproduksjonen i lavkostland mens ulike tilpasninger til kunder ble foretatt tett på disse oppnådde mange virksomheter store besparelser.

Paul M. Heemskerk (bildet) fra Netherlands Foreign Investment Agency var på besøk i Norge for å lokke også flere norske virksomheter til å etablere logistikkvirksomhet i Nederland.

For norske bedriftsledere som hang med hodet etter vårt nei til EU, mente Heemskerk at VAL innebar nye muligheter ved at de fortsatt kunne produsere i Norge, men foreta slutmonteringen i et EU-land.

– Dette gjør at de oppnår den ønskede «euroidentiteten» som ofte er avgjørende for å hevde seg i konkurranse i med bedrifter innenfor EU, mente han.

Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 1-1995

KLIKK for alle artikler i Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079