Her er listen: 17 store "bjellesauer" i Norge skal ha Volvos el-biler til langtransport i år
TUNGT OG FOSSILFRITT: Volvo har "tatt på seg" å være leder i fremstilling av elektriske lastebiler, og i år kommer langtransportbilene på veien. En rekke toneangivende aktører har bestilt.
Vi snakker om Volvo FH, FM og FMX Electric med totalvekt opptil 44 tonn. De er i salg i Europa nå, produksjonen starter i andre halvår, og de ruller på norske veier i høst.
– Responsen har vært veldig god, smiler Kjetil Bergflødt i dagens pressemelding. Han er produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS.
- Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, legger Bergflødt til.
Batterikapasiteten er opptil 540 kWt. Det gir en rekkevidde på inntil 380 kilometer. Noe som åpenbart pirrer interessen på det norske markedet.
Som vi ser på bestillerlisten Volvo har oppgitt - og Tungt har rangert etter størrelse - er det både store og mindre aktører som ligger fremme i skoa her. Men fleste store:
Bedrift og omsetning 2020 (Kilde: Proff.no)
- ASKO – mye!
- Bring Intermodal – 827 mill
- AMV – 462 mill
- Sørum Transport – 267 mill
- Ørland Transport (JØS) – 221 mill
- Torpa Bilruter – 182 mill
- Autologistikk – 103 mill
- Håkerud Johansen – 90 mill
- Forset Grus – 89 mill
- Seafront Logistics – 85 mill
- Hagens Transport – 63 mill
- Tom Wilhelmsen AS – 58 mill
- GS Bulk Transport – 46 mill
- Kjærstad Transport – 28 mill
- ASK Industrimontasje – 25 mill
- Hellerrød Transport – 25 mill
- Skien Containerservice – 12 mill
Opphav og kilder: Volvo Norge pressemelding, Tungt.no