23948sdkhjf

En «tanks» til besvær – noen forklaringer

Saken i går ettermiddag om en «tank-transport» som ga voksent vektgebyr og kabotasjeanmeldelse utløste såpass mye engasjement og mange spørsmål at det er på sin plass å nøste opp litt.

TUNG STRIDSVOGN: Lasten på hengeren på bildet er den ene av to Leopard 2A7 stridsvogner som nå er i Norge for vinterprøver.

Ifølge Teknisk Ukeblad, pågår nå testing i den norske hæren for at man i løpet året skal avgjøre hva slags stridsvogn som skal erstatte dagens Leopard 2A4.

I øyeblikket skal det stå mellom hhv. Leopard 2A7 fra tyske Krauss-Maffei Wegmann (KMW) og sør-koreanske K2 Black Panther fra Hyundai Rotem.

Men til Leopardene da: De to stridsvognene til testing ankom Oslo med Kiel-ferjen 9. januar, om bord på hver sin henger og trekkvogner.

Av en eller annen grunn har den tyske transportøren valgt å bruke samme bil til transporten opp til Rena i to omganger. Den første stridsvognen var altså levert da den avbildede transporten var på vei opp for andre gang.

Men transport mellom Hjortneskaia og Rena med utenlandsk bil er som vi vet kabotasje. Når kabotasjen er utført uten korrekt dokumentasjon, er det ulovlig kabotasje. Og forstår vi kontrolleder Rogneby korrekt, har transportøren nå godtatt et forelegg på 50.000 kroner.

I tillegg er det mange som har lurt på hvordan det var mulig å oppnå hele 15 tonn overvekt på så mange aksler.

Forklaringen, slik vi har forstått, er at transportøren har søkt disp på 95 tonn (100 tonn er som kjent grensen for en ganske mye mer avansert apparat rundt transporten).

Vogntoget ble målt til 102 tonn, som jo kun er 7 tonn over. Årsaken til de ekstra 8 tonn over lovlig, altså til sammen 15 tonn, er at forholdet mellom vekt på bil og tilhenger er overskredet.

Vektgebyr og kabotasjeforelegg ble dermed til sammen over 200.000 kroner.

Test-Leoparden er etter det vi får opplyst hentet av norsk transportør, som for ordens skyld er kontrollert og funnet i ship shape.

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109