23948sdkhjf

Polen innfører nye regler for avfallstransport - kan bli dyrt å gjøre feil

Fra 1. februar 2022 skal all avfallstransport til og i transitt igjennom Polen registreres i den såkalte SENT-modulen. Polske myndigheter vil ha bedre kontroll på avfallstransport i landet.

TUNGT AVFALL: Det er Geminor som presenterer saken for oss, og opplyser at SENT-systemet i Polen (Electronic Transport Supervision System) opprinnelig ble introdusert i 2017.

Systemet registrerer transport av blant annet kjemikalier, drivstoff og tobakk, og var i første rekke ment for sikre grunnlaget for skatteinntekter og redusere kriminalitet.

Fra 1. februar i år blir SENT også gjort obligatorisk for transport av avfall, både til og i transitt igjennom Polen. Dette inkluderer alt avfall som omfattes av avfallsforordningen «Waste Shipment Regulation» (EU 1013/2006).

Gjelder alle avfallstransporører

- Alle bransjeaktører som er involvert i transport av avfall til og fra Polen vil måtte overholde de nye forskriftene, forklarer Chief Operating Officer i det norske avfallshåndterings-selskapet, Ralf Schopwinkel (bildet).

Selskaper som er involvert i avfallsforsendelser vil være forpliktet til å registrere hver forsendelse via den elektroniske PUESC-plattformen til det polske finansdepartementet. Den blir implementert i SENT-modulen som tilbys innenfor PentaTAX-plattformen. Dette vil kreves av både avsender, mottaker og transportør igjennom hele forsendelsen.

– I tillegg til registrering av avfallstransporten er transportøren pålagt å oppgi lokaliseringsdata, og sjåføren vil ha et referansenummer, forklarer Schopwinkel. 

Øker straffer

Ifølge polske myndigheter skal SENT bidra til å stramme inn avfallsmarkedet og forhindre ulovlige avfallstransporter.

Det polske Miljø- og Klimadepartementet mener også at den nye løsningen vil kunne ha en positiv innvirkning på konkurransen i markede,t fordi dette gir felles regler rundt håndteringen og transport av avfall. 

Brudd på SENT-registreringen av avfallstransporter vil bli temmelig hardt straffet. Dersom en transport ikke meldes korrekt i SENT, vil det gis et forelegg beregnet til 46 prosent av bruttoverdien av det transporterte godset, og aldri mindre enn 4350 euro.

Og dersom transportøren ikke rapporterer korrekt før transport kan selskapet ilegges en bot på minst 2 200 euro.

– Polske myndigheter sender et signal om at de tar kampen mot miljøkriminalitet på alvor. Dette er en forskrift som  går utover den kommende oppgraderingen av «Waste Shipment Regulation» (WSR) som skal redusere miljøkriminalitet, men som samtidig vil gjøre avfallshåndteringen i Europa mer kompleks, avslutter Chief Operating Officer i Geminor, Ralf Schopwinkel.

Opphav og kilder: Geminor

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079