23948sdkhjf

Belinda fra Nord-Odal: Kjører Norges første gass-slamsuger

MENNESKENE PÅ VEIEN
Norges første slamsuger som drives på CBG Gass

  • Sjåfør: Belinda Firingen Helgesen
  • Bosted: Nord-Odal
  • Kjører: Mest i Romerike-distriktet i det siste, men den nye bilen skal etterhvert gå i Enebakk.
  • Bil: Scania G410 XT 6x2*4NB med påbygg fra Kaiser Eur-Mark som benytter en avgassfri vakuumpumpe.
  • Belinda tok C-lappen tidlig i 2021, og kjører nå slamsuger for Br. Stenskjær AS.

Br. Stenskjær AS er en bedrift som jobber innenfor vann- og avløpsteknikk, farlig avfall og tørrsuging. De er en del av VA365, hvor det til sammen er ca.130 ansatte og 68 biler fordelt på tretten avdelinger. Hovedkontoret ligger på Sagstua, og geografisk kjerneområde er Innlandet, Viken og Oslo, men de utfører oppdrag over hele landet.

Det var vel egentlig samboeren min som har "skyld" i at jeg i dag kjører slamsuger for Br. Stenskjær. Jeg var nysgjerrig på den jobben han gjorde der, og en dag for snart tre år siden ble jeg med han på bilen for å se hvordan den jobben var.

Det syntes jeg så veldig interessant ut. Jeg ble derfor med som ekstrahjelp i et par år, men fikk etter hvert lyst til å kjøre selv. Jeg spurte daglig leder Anders Stenskjær om jeg kunne få jobb i firmaet hvis jeg tok lappen på lastebil, og det sa han ja til.

Jeg tok derfor C-lappen i mars 2021 og deretter YSK, så jeg har ikke kjørt tungbil veldig lenge. Den første slamsugeren jeg kjørte var en dieselbil, men rett før jul fikk jeg lov til å bli sjåfør på Norges første slamsuger som går på gass. Det var veldig moro.

Jeg må si at gassbilen er litt latere enn det dieselbilen var. Den bruker litt lengre tid på å komme opp bakker og det tar noe lengre tid å komme opp i fart. Jeg må også planlegge kjøringen litt ekstra ut fra hvor det er mulig for meg å fylle på gass. De stedene jeg kan fylle nå er på Berger, Dal, Ski, Furuset og Hamar. Denne bilen går på CNG, altså komprimert naturgass.

Utenom det er det som å kjøre en helt vanlig lastebil, og jeg er superfornøyd med den.

Hos Br. Stenskjær er jeg den eneste kvinnen som jobber ute, men jeg kan absolutt anbefale dette yrket for kvinner. Du må like å være i aktivitet, for det er en fysisk jobb. Det er også en del å lære seg i starten, men slik er det jo i alle yrker. Og med denne jobben følger det naturligvis en litt spesiell type humor.

Først må jeg si at på min arbeidsplass er det høyt under taket, og vi spøker om alt og ingenting. Hvis en kollega sier til meg "dra frem slangen og sug", så kan jo det høres litt rart ut for utenforstående som hører på. Men for oss er det vår type humor, og vi er ikke hårsåre. Det er ingen forskjell på om du er gutt eller jente, språket og uttrykkene er der uansett. Jobben vår handler om å suge og spyle. 

Så må jeg samtidig legge til at miljøet hos oss er veldig godt, og vi er kolleger som støtter hverandre. Vi har samme type humor, og det gjør at vi kan ha den gode undertonen som vi har.

Min bil er en sugebil, så jobben min blir mest å tømme septiktanker hos private husstander. Tanken tømmer jeg på renseanlegget tilhørende den kommunen der jeg har vært. Denne bilen skal etter hvert gå i Enebakk kommune. Det er så klart et lite stykke å kjøre dit fra Nord-Odal, men nå har jo Stenskjær oppdrag i 16 kommuner, så noe må jo også ligge med litt avstand hovedkvarteret.

Hverdagen min starter som regel klokken 06.00 i Nord-Odal der Br. Stenskjær hører til, og så jobber jeg frem til klokken 18.30 på kvelden. Jeg går turnus som varer fra torsdag morgen til onsdag kveld, annenhver uke. Det synes jeg er veldig greit.

Det er kjørelederen min som legger ut roder og bestillinger, så kjører jeg rundt til de oppdragene som finnes. Vi tar ofte en prat om morgenen slik at jeg vet hva mine oppgaver er, og alle oppdragene kommer opp på en iPad jeg har montert i bilen. Der står også opplysninger om stedet jeg skal til, med bilde og en beskrivelse av hvordan jeg bør plassere meg for å få enklest mulig tilgang.

Det er et meget fysisk yrke, men jeg elsker det. Jeg stortrives i jobben min, med gode kolleger og en variert hverdag.

Det er klart det har vært litt skummelt å skulle kjøre en stor tankbil inn på trange og kronglete gårdsplasser. Det er jo steder som egentlig ikke er beregnet for en lastebil, men det er veldig gøy når jeg får det til. Da får jeg skikkelig mestringsfølelse: "Jeg klarte faktisk å rygge inn her, og fullføre oppdraget". Bank i rattet, jeg har ikke bulket denne bilen ennå.

Mye går på planlegging, lese terrenget og være forberedt. Slangen bak på bilen kan jeg dra ut nær 50 meter, så jeg må ikke plassere meg helt opp til der jeg skal tømme. Nå om vinteren er det ekstra utfordrende med snø og is. Selv om jeg får plassert bilen der den skal, så koster det mye krefter å dra slangen ut når jeg går med snø opp til knærne. Særlig for meg som ikke er så høy. Det er et meget fysisk yrke, men jeg elsker det. Jeg stortrives i jobben min, med gode kolleger og en variert hverdag.

En av de tingene som gjør arbeidshverdagen ekstra spennende og interessant er kontakten jeg har med kundene jeg er hos. Jeg slår gjerne av en prat hvis de kommer ut og sier hei.

Jeg har opplevd noen par artige episoder ute på jobb. Jeg er kvinne og ikke så høy, så noen lurer på om det faktisk er jeg som er sjåføren. Det var en som spurte om jeg var NAV'er, for jeg kunne vel ikke ha dette som jobb. En annen sa med litt barsnlig stemme: "Nemmen, er du med pappa på jobb du da". Det var også en som slo fast at dette var en for tung jobb for meg, og at jeg umulig kunne klare å gjøre dette. Så han skulle være med å hjelpe til. Noen stusser også over at jeg kommer alene.

Jeg skjønner disse reaksjonene, på en måte. Det er jo hyggelig at de vil hjelpe til og at de bryr seg. Men dette er jobben min, og jeg løfter mange kumlokk i løpet av en dag.

På fritiden går det i barn og turer i skog og mark med hunden."

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093