23948sdkhjf

Ukrainere og hviterussere får ikke lønnen de har krav på, mener YTF

En av tre utenlandske lastebilsjåfører som krysser grensen ved Svinesund er enten ukrainske eller hviterussiske.

SJÅFØRLØNNINGER I NORGE: Det er Yrkestrafikkforbundet som for fjerde gang har undersøkt utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund.

Formuleringene i årets rapport er ikke helt sylskarpe, men vi velger å tolke det slik at nesten en av tre utenlandske lastebilsjåfører som passere Svinesund er fra Ukraina og Hviterussland (de norske er jo norske, og det finnes flere grenser enn Svinesund, alle med sitt eget trafikkmønster).

Men funnene er helt klart interessante:

  • Det er en dobling av hviterussere og ukrainere på to år
  • Polske og litauiske selskaper er "verstinger"
  •  Ifølge YTF får bare 1 av 20 av disse sjåførene lovpålagt norsk minstelønn når de utfører oppdrag innad i Norge

- Polen og Litauen er størst på grensekryssende lastebiltransport i Europa. Vi ser at polske og litauiske transportselskaper har byttet ut sine landsmenn med ukrainske og hviterussiske sjåfører. Sjåførene for disse selskapene får svært sjelden minstelønn når de kjører oppdrag innad i Norge. Kun 10 prosent i polske biler og 6 prosent i litauiske biler får dette, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet, Jim Klungnes.

Noen tjenere også svææært dårlig. Ifølge YTF tjener 15 prosent av de hviterussiske sjåførene tjener mindre enn 1000 euro i måneden, 8 prosent av de ukrainske sjåførene svarer det samme.

- Dette kan transportselskapene gjøre helt uhindret, det er så godt som ingen kontroll av lønns- og arbeidsvilkår, eller hvor lenge sjåførene oppholder seg i Norge, mener Klungnes.

Som å få billettprisen i bot for sniking

Gjennomsnittlig månedslønn for sjåførene som passerer grensen er likevel gått opp med 57 euro siden 2019.

- Kontrollene av lønns- og arbeidsvilkår må bli reelle. I dag er lovverket kun papirbestemmelser som ikke blir håndhevet og som ingen transportselskaper frykter å bryte. Straffen er minimal. Vi vil sammenlikne det med å snike på bussen, men om du blir tatt så må du kun betale for billetten du skulle ha kjøpt i utgangspunktet. Med dagens system lønner det seg å bryte loven, mener Klungnes.

- Vi er derfor glade for signalene fra regjeringen om at de nå starter storrengjøringen av arbeidslivet i transportbransjen. Dagens situasjon på norske veier kan vi ikke bare sitte og se på, her må det ryddes opp.

Opphav og kilder: Pressemelding fra YTF

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.111