23948sdkhjf

Tungt 24/7 i Oslofjordtunnelen fra 2. februar

Statens vegvesen planlegger å fjerne restriksjonene for tungbiler i Oslofjordtunnelen i rushtida fra og med 2. februar.

TUNGT UNDER FJORDEN: Straks åpner Oslofjordtunnelen for alle kjøretøyer hele døgnet.

Det var etter en storbrann i Oslofjordtunnelen i mai 2017 der en lastebil med papir tok fyr at Vegdirektoratet ga kjøreforbud for kjøretøy over 12,5 meter i de mest trafikkerte periodene, mellom kl. 06.00-09.00 og kl. 15.00-18.00 på hverdager.

Senere ble kjøreforbudet endret til å gjelde kjøretøy over 32 tonn. I rushtiden morgen og ettermiddag har tungbilene derfor måttet benytte seg av ferjesambandet mellom Moss og Horten eller kjøre om Oslo.

Har nå øket sikkerheten

Statens vegvesen mener de nå har øket sikkerheten i Oslofjordtunnelen tilstrekkelig til at kjøretøybegrensningene kan oppheves.

– Å stenge for tunge kjøretøy i rushtiden har vært nødvendig for å ivareta sikkerheten til trafikantene. sier avdelingsdirektør Cato Løkken i Statens vegvesen.

Regionsjef J. Kristian Bjerke i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er lettet over at sjåførene snart slipper å ta ferje eller kjøre omveien.

– Stengingen har ført til mye frustrasjon og økte kostnader for næringen. I tillegg innebærer omveien gjennom Oslo en helt unødvendig økning i drivstofforbruk og klimautslipp. NLF har jobbet hardt for en gjenåpning, og prosessen har tatt for lang tid, men dialogen med Statens vegvesen har vært saklig og god hele veien, mener han.

Sikkerhetstiltakene

Dette er noe av det Statens vegvesen opplyser er gjort for å høyne sikkerheten i Oslofjordtunnelen etter brannen i 2017:

  • Satt opp nye skilt som oppfordrer til avstand mellom tunge kjøretøy
  • Sikret umiddelbar aktivering av radiomelding til trafikantene så de får tidlig varsel 
  • Oppgradert kameraene som registrerer hendelser i tunnelen
  • Montert ytterligere kameraer og nødtelefoner i rømningstunnel
  • Montert nye og oppgraderte ventilatorer og endret ventilasjonsstrategi 
  • Montert nytt evakueringslys
  • Etablert hovedlyssignal og informasjonstavler for å hindre innkjøring i stengt tunnel
  • Etablert beredskapsplass på Asker-siden av tunnelen
  • Etablert beredskapsplass, kommandoplass og egen innkjøring til området utenfor tunnelen for utrykningskjøretøy på Drøbak-siden av tunnelen
  • Utført beredskapsanalyse med stedlige brannvesen og tilhørende øvelser med samtlige nødetater
  • Gitt økonomisk støtte til tunnelteknisk utstyr til brannvesen på begge sider av tunnelen, bl.a. firehjulinger, termokameraer og utstyr for å sikre pusteluft for redningsmannskaper og trafikanter
  • Utbedret tilgjengeligheten for slokkevann på Asker-siden i samarbeid med Asker kommune

Kilde: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.093