23948sdkhjf

Transportkrim i EU: Hver tredje kontrollerte lastebil med brudd på regelverket

Hver tredje av intet mindre enn 197.000 lastebiler i 19 land i koordinert kontrollaksjon. Og nå er andre del av mobilitetspakken i sving.

TRØKKET PÅ TRANSPORTEN: Denne uken trådde en ny del av EUs mobilitetspakke i kraft. Det har ikke fått all verden oppmerksomhet her hjemme, og det er synd, for vi kommer alle etter hvert til å føle på både fordelene og ulempene.  

  • Transportører i Europa må følge vesentlig strengere krav (se opplisting under). Det vil kunne medføre bedrede konkurranseforhold for norske transportører.
  • Det betyr også økning i de europeiske transportprisene - og det kommer på toppen av prisøkninger grunnet lønn, diesel, pandemi etc.
  • Samtidig viser en ganske fersk stor koordinert politiaksjon i Europa at regeljuks og overskridelsere er på et nytt toppnivå.

Hovedtrekkene og konsekvensene av mobilitetspakken akkurat nå skal jeg i dag sitere Collicare på. Den norske speditøren har gjort en imponerende presis og kortfattet oppsummering:

I mobilitetspakken fra februar 2022:

  • strengere regler for kabotasje
  • endring i arbeidstidsbestemmelsene for sjåfører
  • innføring av tillatelse og fartsskriver i varebiler
  • plikt til å returnere lastebiler til selskapets hovedkontor hver 8. uke
  • retur av sjåføren til opprinnelseslandet vil være obligatorisk hver 4. uke
  • lønn for sjåfører for kabotasje og tredjelandskjøring skal være på nivået til landet der transporten foretas
  • strengere regler for «postselskaper»
  • manuell registrering av alle lastebiler som passerer grenser i Europa

Sannsynlige konsekvenser fra nå

  • transportører som opererer i Vest-Europa vil trenge en base i Vest- eller Sentral-Europa i stedet for Baltikum eller Sørøst-Europa (ref Girteka-base til Polen)
  • sjåførmangelen vil øke på grunn av lavere produktivitet per nåværende sjåfører
  • økt lønn for hviledager vil demotivere å jobbe like mange dager per år, noe som vil resultere i lavere produktivitet per sjåfør, lik økt sjåførmangel
  • mangelen på lastebiler i Vest-Europa vil øke på grunn av hjemreisekravene (flere lastebiler som kjører til og fra hjemland).
  • dagpengene for sjåfører erstattes med høyere lønnsandel, som vil bli skattlagt. Colliecare mener det betyr 24 prosent økning i lønnskostnader
  • overstående vil presse kapasiteten i markedet ytterligere – som betyr høyere priser og lengre ledetider

Og dette skjer samtidig som andelen regelbrudd i Europa er doblet på halvannet år.

Koordinert aksjon i 19 europeiske land

Det var Roadpol, som er et nettverk for europeisk trafikkpoliti, som i oktober gjennomførte en koordinert aksjon mot tungtransport i Europa - tilsvarende en lik aksjon i mai i 2020.

Totalt 197.254 lastebiler ble kontrollert. Her ble det funnet feil og mangler ved 69.453 lastebiler - eller 35,1 prosent av dem.

Nå vet vi alle som følger trafikk og kontrollvirksomhet at feil og feil fru blom - gåt man inn for å finne feil - uten nærmere spesifikasjon - er det rart om man ikke finner feil på alle.

Men det som er et relevant tall her, er derfor sammenlikningsgrunnlaget med forrige tilsvarende kontroll. Feilprosenten er økt fra 20 til 35. Eller bortimot dobling.

Og det er et tall som sier noe om feberen, om trøkket, om stresset i transportsektoren - før del 2 av mobilitetspakken...

TUNGT SPÅR: Europeisk transport kommer til å knake heftig i sammenføyningene det kommende året.

* Transportkjøpere skal få hendene fulle om de vil kjøpe lovlig transport i år.
* Kontrollinstansene kan like godt bestille nytt opplag av hjullåser om de har tenkt å gjøre jobbe sin effektivt
* Myndighetene bør sporensstreks avgjøre om kabotasje faktisk er et regelbrudd som kan gebyrlegges av Statens vegvesen - og hvor stor gebyret må være
* Alle ledd frem til slutbrukerne i Norge må forberede seg på høyer priser og lengre ventetider

Så får vi se da, hvor godt norske sjåfører og bileiere klarer å bruke denne situasjonen til å hente seg inn på lønn, bunnlinje, markedsposisjon og anseelse i samfunnet.

Kilde: tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.081