23948sdkhjf

Nye Mercedes Citan kjørt: Nå fortjener den virkelig stjerna

Citan MK2 ser annerledes ut og føles annerledes enn slektningen Renault Kangoo, så dette er mye mer enn å sette på annen logo og lyktedesign.

Klarer den nye minste stjerna å levere på Mercedes-følelsen ved å kle opp nye Renault Kangoo med deler fra sine hyller? I større grad enn på forrige generasjon, er svaret i stor grad ja mener vi.

Da må resultatet også bli godt, for nye Kangoo har blitt en mye bedre bil enn forrige generasjon. 


Bilde over:  Designet er lett å like. det kan minne litt om B-klase og litt om Sprinter samtidig, den ligner i hvert fall ikke på Renault Kangoo, som den er bygget på. Foto: Fredrik Saugstad

For med Mercedes-multifunksjonsratt, MBUX-multimediasystem, trådløs Applecarplay, LED-hovedlykter med Mercedes-design og med et overraskende godt understell og lavt støynivå, får vi relativt god Merce-følelse her.

Men du får ikke Open Sesame-løsningen som nye Kangoo har.

Mye bedre bak rattet

Særlig er det interiøret på første generasjons Citan som ikke nådde helt opp, det har Mercedes-Benz Vans adressert på en fin måte her.


Bilde over: Vi digger justeringene man har gjort på understellet, den er komfortabel, dempet og litt kjøreglad til å være en liten varebil. Foto: Annelise Andreassen

Mer assistenter

En drøss assistenter er på plass, noe den deler med sine personbilsøsken. Her får du Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist og Speed Limit Assist. Og når automaten kommer får du Distronic adaptiv cruise control og Active Steering Assist inkludert i tillegg til sikkerhetspakken. Den kan også bestilles med tilhengerstabilisering.


Bilde over: Tilhengervekta er på 1,5 tonn og du kan bestille den med tilhengerstabilisering. Foto: Fredrik Saugstad

Men vi har noen detaljer å pirke på:

Nyttelasten er i vognkorten oppgitt til 385 kilo inkludert sjåfør, det er svært lite synes vi.

Da vi kjørte tvillingen Renault Kangoo skrøt vi av blant annet det elektroniske sladrespeilet plasert på taket, men Mercedes har valgt et vanlig sladrepseil, noe som ikke fungerer med todelte bakdører og todelt vindu i vareveggen. Man kunn neste ikke se noenting med det.


Bilde over: Vi ble ikke imponert over sladrespeilet. Fikk ikke Mercedes lov til å bruke det supre "kameraspeilet" til Reanult her? Foto: Fredrik Saugstad

På den andre side, på Kangoo likte vi ikke kvaliteten på ryggekameraet, men her har Mercedes i kjent stil sørget for sin HD-kvalitet på bildet, noe som hjelper godt på mørke vinterkvelder.


Bilde over: Mercedes har nærmest blitt kjent for å levere krembildekvalitet på ryggekameraene sine. Også Citan leverer, overraskende mye bedre enn slektningen Kangoo. Foto: Fredrik Saugstad

Citan på registreringsstatistikken:
2012: 25 stk
2013: 80 stk
2014: 504 stk
2015: 411 stk
2016: 363 stk
2017: 321 stk
2018: 276 stk
2019: 201 stk
2020: 92 stk
2021: 66 stk
2022 (kun januar): 50 stk

Mercedes-Benz Citan 110 CDI:
Motor: 1,4 liters diesel
Effekt: 95 hk v. 3750 o/min
Moment: 260 Nm v. 1750 o/min
0-100 km/t: 13,8 s
Toppfart: 164 km/t
Oppgitt forbruk: 0,50 - 0,56 l/mil
Lengde: 4498 mm
Bredde: 1859 mm
Høyde: 1832 mm
Høyde i varerom: 1256 mm
Volum i varerom: 2,9 m3
Fra pris: 261.986 kr eks mva / inkl avgift

Pluss:
Kjørekomfort
Utstyr
Design

Minus:
Nyttelast
Sladrespeil

Det vi venter på:

Senere kommer Citan med dobbelkøtsj-automat og enda litt senere kommer den elektriske versjonen som sikkert kundene er like spent på som importøren selv.

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.117