23948sdkhjf

E10: Vil ikke konkurrere om gigantprosjekt likevel, Via Borealis trekker seg

Dermed gjenstår bare to konkurrenter som kjemper om å få bygge og drifte E10 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt.

TUNGT MED ANBUD: Det er Statens vegvesen siom i ettermiddah opplyser av Via Borealis har trukket seg.

Tilbydergrupperingen ledes av ASTM S.p.a som har med seg Acciona Concesiones S.L, Acciona Construccion SA, Itinera S.p.a, Acciona WEP Holding inc., Rambøll Norge AS, Rambøll Finland Oy og Mesta AS.

De to tilbydergrupperingene som blir med videre, er:

  • Nordland Forbinde. Ledes av Gülermak Sp. z o.o. som har med seg Aldesa Construcciones S.A., Intertoll Infrastructure Developments B. V., Tecnicas y Proyectos S.A. (TYPSA), AFRY Norway AS, Intertoll Europe Zrt, Intertoll Limited, Duna Intertoll Zrt, Mecsek Autopalya-uzemelteto Zrt, Intertoll Polska Sp. z o.o, Intertoll Construction Sp. z o.o, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. og Intertoll Capital Partners B.V.
  • Skanska Hålogalandsvegen. Ledes av Skanska Norge AS som har med seg Skanska Infrastructure Development AB, Multiconsult ASA, Aas Jakobsen AS, AJ Trondheim AS, ViaNova AS, Svevia Norge AS, Skanska AB, Skanska Hedmarksvegen Invest AB, Skanska Norge Konsernpensjonskasse og Skanska Trean Allmän Pensionsstiftelse.

– Det er alltid ugunstig for utbygger at en tilbyder av ulike grunner velger å trekke seg. I dette tilfellet skjer det etter avklaringsrunden før innlevering av første forhandlingstilbud, sier direktør for utbygging i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

– Vi kan fremdeles gjennomføre en god og reell konkurranse. Målet er å få et best mulig tilbud og en riktig markedspris, for bygging og drift av det 82 kilometer lange veganlegget.

Fremdriften i anbudsprosessen vil gå som planlagt. Det er lagt opp til å inngå kontrakt sommeren 2023 og antatt byggetid er 6-7 år.

Opphav og kilder: Statens vegvesen pressemelding

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125