23948sdkhjf

Nordmann tar en spansk en, kjører klementiner til Norge for spansk selskap

Snakk om å snu tingene på hodet, dette er kontinentkjøring av sprekt kaliber!

TUNGT PÅ DEN ANDRE SIDEN: Lurer du av og til på hvordan det egentlig er "hos de andre"? Hos de som kommer til Norge med frukt på toakslede biler med moderat utstyrsnivå og enda lavere lønnsnivå? Vår mann X er på saken. Følg "reisebrevene"!

Dette er saken:

1.feb på mail til redaksjonen: " Hei. Jeg har kommet i den litt uvanlige situasjonen at jeg har fått meg jobb i et spansk transportfirma og skal kjøre mellom Spania og Norge i Spansk bil på Spanske vilkår. Tenker det kan kanskje bli et interessant perspektiv i alle debatter som råder om arbeids- og lønnsvilkår som er påstått så mye dårligere enn i Norge."

3. feb på mail til redaksjonen: "En liten oppdatering siden sist. Etter intervju om stillingen og info om lønn og liknende, var det neste dag en omfattende helsesjekk, mye mer omfattende enn den vi tar i Norge ved fornyelse av førerkort.

Samme dag var det opplæring i selskapets regler og forventninger om bruk av kjøretøy, dokumentasjoner, kommunikasjonsverktøy, sjekklister og kjøreruter. 

Det ble utdelt en bil til meg og denne ble gjennomgått med utstyr som skal være i bilen og hva som skal gjøres før avreise basen og hva man gjør om det er problemer underveis. Firmaet har sterke og tydelige regler på sikkerhet og kjøre og hviletid. 

I morgen skal jeg visst få første lasset til Norge."

Det skriver mister X til Tungt.no.

Reisebrev 1

Første reisedag startet fredag 4. februar. Oppmøte på basen i Alicante for forberedelse av bil og trailer. Det ble ferdig lastet trailer med 24 paller blandet frukt til Langhus. Etter diverse påfyll og kontroller var det avreise kl 12.25.

Bilen er en Scania R450 4X2 fra 2018 med 521.280 km på telleren ved start, parabel foran, luft bak og enkelt utstyrt. Tralla er en 2020-modell Krone med TK aggregat 2 temp.

Fin tur i fint vær og lite trafikk. Har fått instruks om å toppe av tankene før franske grensen, og fyller opp 186 liter i Figueres.

Innom i Perpignan og henter tollpapirer, før dagen avsluttes rett før Montpelier, etter 10 timer og 5 min med 866 kjørte km og snittforbruk på 2,9 l. 

Mine kostnader er nå 90 euro, men mye av dette er «oppstart» kost, for proviantering, hygiene og vaske produkter til bil og sjåfør samt noen andre bruksgjenstander, bestikk kopper, oppbevaring.

Reisebrev 2

En grei dag fra Montpelier i Frankrike til Trier i Tyskland via Luxembourg. Det ble 854 km på 9 timer og 44 minutter.

Forbruket ligger fremdeles på 2,9.

Sender bilde av «kjøkkenkassa» som er på de fleste trailere i Spania, vanntank, plass for propanbrenner og rom for tørrmat. Så ikke ut som den var brukt i det siste på denne.

Bildet er fra frokost Montpelier. 

Reisebrev 3

Dagens økt gikk fra Trier til Rostock, 754 km gjennom Tyskland i dårlig vær, så vedlegger kun et bilde av lunsjen på Autohof Bochum.

Når jeg kommer hjem og har et skikkelig tastatur, skal jeg skrive mer utdypende om mine observasjoner og refleksjoner rundt hva jeg har sett av livet på veien og tanker rundt hvem som er «offer» i bransjen.

Glemte å ta med kostnader for dag to, som var 20 euro. I dag ble det også kjøpt inn vannkoker til kaffe produksjon og i en bil uten originale nattlys i kupe, kjøpte jeg inn belysning. Da gikk det altså 69 euro til fjas og 15 euro til mat, parkering og dusj.

Reisebrev 4

En kort sjarmøretappe på 578 km. Oppstart Rostock med ferge til Trelleborg, og etter en vindfull overfart var det en fin tur opp gjennom Sverige.

På kostnadssiden var det 9 euro til kaffe og mat på ferge, og 155 svenske kroner for en burger på kvelden i Sverige.

Så at det var oppslag på ferga og på kaia om at mat måtte kjøpes av sjåførene. Tydeligvis slutt på tiden hvor sjåførene fikk mat med billetten, men jeg fikk jo i det minste egen lugar.

Fra basen i Alicante til kunden på Langhus er det kjørt 3083,7 km og snittforbruk etter bilens kjørecomputer er på 30,7 l/100 km.

Etter lossing blir det 24 timer før opplast onsdag morgen. Vet hvor jeg skal laste, men ikke hvor lasten skal. Litt rart å være «hjemme» i Norge, men jeg er jo ikke egentlig hjemme før om 4-5 dager.

Jeg rekker i det minste å hilse på litt familie på de 24 timene. Nye reisebrev kommer etter opplast i morgen.

Fortsettelse følger!
Hilsen mister X.

Opphav og kilder: Tungt og mister X

Kommenter artikkelen (2)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094