23948sdkhjf

Nye Veier mener de har tatt hensyn til klimarisiko

Riksrevisjonen har konkludert med at myndighetene ikke har god nok oversikt over risikoen for flom og skred. Nye Veier sier de har gjennomført en risikoanalyse for nettopp dette for alle sine prosjekter.

KLIMARISIKO I VEIPLANLEGGING: Nye Veier menner også at verktøyet blir spesielt viktig i tidligfase av vei- og baneplanlegging.

– Målet med analysen var å raskt gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder, sier direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland.

Han mener Nye Veiers analyse har gitt nyttig kunnskap om et tema som vil bli viktigere i årene som kommer. 

1,8 milliarder 2020-kroner

– Vi kan forvente flere typer klimaendringer, som er relevante for oss som veiselskap. Høyere temperaturer og mer nedbør, økt flomfrekvens og økt hyppighet av jord- og flomskred er noe av det som nevnes.

Med rapporten har vi nå en metodikk som lar oss identifisere de ulike risikoene, og gjøre analyser som hjelper oss å prioritere tiltak. Vi estimerer tiltakskostnadene til 1,8 milliarder 2020-kroner, opplyser Hobbesland.

Tungt firkløver med

I prosjektet har Norsk Geologisk Institutt (NGI) vært kontraktspartner, i tillegg til bidrag fra HydroTeam (hydrologi), Kjeller vindteknikk og PwC (samfunnssikkerhet).

Oppdragsleder for prosjektet har vært Anders Solheim, for noen kjent fra de første nyhetssendingene etter Gjerdrum-raset, hvor han var hyppig intervjuet.

Opphav og kilder: Nye Veier

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093